annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729301
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386199
Et andet syn 1994534
Åndelig Føde 1533842
Jesu ord 1526467
Galleri
10 oktober Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 54 gæster og 67 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev

Hey Arne,, lige kort,, den slåfejl har jeg slet ikke opdaget til trods for jeg har læst teksten 10 gange i dag, så læser jeg det som Creativeness, selv om jeg først nu ser jeg har tastaturtrykket Cretiveness.

Hvis jeg en dag føler mig uoplagt, så finder jeg de teologiske sværest tilgængelige teologibøger jeg har på engelsk frem og efter blot 10 minutters læsning eller studier føler jeg mig markant mere energisk og veloplagt. Som om min hjerne/bevidsthed og humør elsker disse udfordringer. På samme måde som en tur i motionscenteret også altid gir mig mere energi.

Det afsnit du citerer som du synes er så svært at forstå, det synes jeg næsten er så klart udtrykt som man overhovedet kan udtrykke det. Hvordan pokker skulle jeg gøre det mere enkelt og forståeligt har jeg svært ved at se.

Men stadig kan jeg garantere dig at det er guld, men det er så op til dig selv om du ønsker disse perspektiviske lynnedslag og åbenbaringer og indblik i another world i dit liv, hvor man lige kort ser at alt kunne være meget anderledes om man turde bevæge sig ud på eventyret med Kristus som det præsenteres af Paulus, Berdyaev og HansKrist. Men hvis man ikke har haft kigget ind i den anden verden, så vil man jo ej heller søge denne verden elller virkelighed. Al min teologi bygger på intutive indbrud og åbenbaringer fra det ubevidste og jeg er efterhånden blevet så fortroligt med de begreber jeg bruger og hvad de dækker over at jeg slet ikke tænker på at andre ka have problemer med at fostå det samme som jeg selv ser og erfarer med det jeg skriver.

Jeg kan ikke komme det nærmere her i aften, men det er jo også bare et tilbud til dig, du kan læse det om du vil, og udbyttet vil være stor og du ka lade være.

Jmp eller Michael har en fantastisk læsekapacitet og forstår endda svære tekster første gang han møder dem, og jeg er sikker på at han kunne læse det megalange indlæg i et hug og så bagefter give et resume,,, og stadig er det mig en gåde at den mand ikke studerer filosofi, teologi eller religionsfilosofi, istedet for som nu hvor han er amatør dyreadfærdspsykolog ud i ænder og grise og surikater.

Eller han forsøger at fortælle os andre hvordan man har det i nuet når man ikke er begejstret, besjælet eller besat eller forelsket, men når man bare er ren vegetative opmærksomhed i nuet. Han har glemt tæerne her på det sidste, nydelsen af at vippe med dem.

Jeg er ikke så skuffet over at du ikke er fyr og flamme for alle de guldkornscitater af Berdyaev mit indlæg rummer, og redigeret af HansKrist så de giver en vis sammenhængende mening (for citater af Berdyaev kan alle finde på hans hjemmeside). Indrømmet jeg har da gjort et stykke arbejde, det er jo ikke en tekst der skriver sig selv, men jeg er ikke frustreret over at du ikke kvitterer med begejstring og glæde herfor. Det er op til dig selv, for du kan kun snyde dig selv ved ikke at ville tilegne dig det der står, for det er vildt teologisk stof, der vil kunne ændre ens psykologi og spiritualitet (viljeskraft og immunforsvar (selvopholdelseskraft), IQ og kreativitet mmm). Så sandelig et menneske lever ikke af brød alene, men også af læsestof der øger hyperkompleksiteten og spændingen i hjernen og til stadighedhed intergrere mere og mere de subcorticale områder med de neocorticale områder og de nytilkomne basal ganglier der især står for dopaminkredsløbet, vores belønningssystem. At løbe giver stærke lårmuskler, benmuskler og er godt for kredsløbet og iltoptagelsen og fordøjelsen og stofskiftet mmm, og at læse udfordrende teologiske tekster er på samme måde godt for vores åndsliv, for hjernen og at den holdes i topform. Jeg må tilstå jeg aldrig har brudt mig om det enkle, det siger mig ikke noget, jeg føler det er trivielt og jeg keder mig straks og får for få informationer for få stimulerende bit eller inspirationer, åbenbaringer, indsigter intuitioner, lynnedslag og energiudladninger, der er for lidt ecstasy i det, for lidt dopamin, hvis en tekst ikke er svært tilgængeligt. Vel også derfor jeg er så fandens glad for Paulus og nærmest ligeglad med evangelierne som jeg føler jeg forstod allerede som dreng, pointen stod klar for mange år siden, men Paulus er en større udfordring, fordi han kæder det med Gud sammen med alt, simpelthen alt, han kan se relevansen i diskursen om mennesket og Gud, strække sig til alle livets områder, psykologi, politik, samfund, etik, kreativitet, vores individualitet og talenter. Det er det der er så fantastisk med Paulus, han kæder det sammen med alt muligt der gælder for et menneskeliv og råder i et menneskeliv.

nå jeg snakker

mange kærlige hilsner HansKrist.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Finsk flyselskab indstiller flyvninger t..
29/04/2024 20:29
Minister: 'Langt over stregen' at lave d..
29/04/2024 20:03
To personer dræbt i russisk missilangre..
29/04/2024 19:07
Kammeradvokaten anbefaler sanktioner i s..
29/04/2024 18:56
Emma Norsgaard Bjerg styrter kort før m..
29/04/2024 18:33
Nyheder fra Religion.dk