annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist

Hey Arne,,, lige kort

Christianity is ceasing to be, par excellence, the religion of simple people, and that it must turn towards more complex souls and discover a more profound spirituality.

Christianity exist not merely for simple souls, but also for the more complex ones. We need to remember this.


Kristendommen har altid været for kvinder og børn, og simple mennesker, for sentimentale og demente, men jeg er enig med Berdyaev om at der også bør være seriøs kristendom for folk med filosofisk akademisk dannelse og at den kristne tro som Paulus siger bør være tænkende og at intet er vigtigere end at kunne lovsynge med sin forstand, og at vi ikke skal udslukke ånden eller ringeagte profetisk tale. Berdyaev er anerkendt som den helt store profet i begyndelsen af det 20 århundrede. Den kristne tro må ej heller gå ud over vores moderne naturvidenskabelige intellektuelle integritet.





Jeg har i mange år sagt at etik hos Paulus er kædet uløseligt sammen med kreativitet og menneskets muligheder for at realisere sig selv, for karakterdannelse og personlighedsdannelse. Dette ses meget tydeligt hos Paulus at etikken er kædet sammen med et overskudsfænomen af talenter og muligheder for personlighedsudvikling og hel ny samfundsudvikling (nærmest socialdemokratisk model), Paulus går ind for pluralitet og mangfoldighed. Nye forskerer har fundet ud af at de Paulinske urmenigheder var antiautoritærer, demokratisk flad struktur, og at de emmede af kreativitet og virketrang og selvudfoldelse for den enkelte. Netop det forhold var det jeg faldt for hos Paulus første gang jeg studerede ham som voksen naturvidenskabelig ateist af observans. Den Paulinske Spiritualitet, Kristusmystik er det der ender op i det sekulære vesten som vi kender i dag. Denne Kristusmystikkens Spiritualitet har hele tiden gemt sig i den vestlige samfundsudvikling og kulturelle udvikling som en understrøm udenfor de institutionaliserede kristne kirker, hos mystiker og hos kristne tænkere og filosoffer vi normalt betragter som sekulære tænkerer, men som viser sig ved nærmere studier var meget optaget af kristendommen, især Kristusmystikken.

Kristusmystikken kan aldrig falde sammen med den gudløse herremenneskementalitet.

Paulus Berdyaev og Barth tror på de muligheder mennesket har som skabt i Guds billede, altså at dette selvfølgelig betyder at vi er skabende og frie, for ellers er vi jo ikke skabt i Guds billede. Et forhold der er tabu-belagt og bliver fordømt af stort set alle officielle trosretninger og institutionaliserede kirkerretninger, da man derved mister kontrollen over de troende, den guddommelige orden man ønsker mennesket skal underkaste sig. Dette er anti-Paulinsk, også derfor det var Luther der med Paulus i hånd og ånd, sprang Kristus og frelsen (nådesadministrationen) ud af den officielle katolske kirkes misbrug af disse forhold. Som det var Paulus der sprang Kristus ud af ekskluderende jødedommen.

Også Berdyaev har fundet som jeg selv fandt det i sin tid, at kreativitet er det centrale begreb eller omdrejningspunkt hos Paulus når talen er om etik; om samfundsdannelse og personlighedsdannelse (Kristus der vinder skikkelse i os):

The correlation between the ways of human salvation and the ways of human creativity is very central, very tormenting and very acute a problem of our age. Man perishes and he has a thirst for salvation. But man is also by his nature a maker, a creator, a builder of life, and the thirst for creativity cannot be extinguished within him. Can man be saved and at the same time create, can he create and at the same time be saved? And how to perceive Christianity: is Christianity exclusively the religion of the salvation of the soul for life eternal, or is creativity of an higher life also justified by the Christian consciousness? Berdyaev.

http://krotov.info/library/02_b/berdyaev/1926_308_eng.html

mvh HansKrist.

PS: skrev forleden dag et længere indlæg til thomas (den anonyme er thomas arne, hvilket han ej heller lægger skjul på at være), men så ringede telefonen og da jeg kom tilbage var mit indlæg som jeg var ifærd med at skrive forsvundet.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk