annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Tillich om Helligånden
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 475 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Dagens chatbox til Michael og Bjørnen

Ole Bjørn: Jeg er ligeglad med Badiou, Hansemand, for jeg kan tænke selv, og har personlige erfaringer fra mere end 40 lande og deres tankesæt.
[x] Hanskrist: og de er marxister og nogle af dem militante ateister, og ja de er psykoanalytiske orienteret så det vil noget
ole bjørn: Du har lukket dig selv inde i en kasse uden vinduer, og hører kun ekkoet af din egen stemme.
[x] Hanskrist: koncentration
[x] Hanskrist: evnen til at koncentrere sig og lade sig inspirere
[x] Hanskrist: gå op i noget med liv og sjæl
[x] Hanskrist: og ja det er altid et offer
[x] Hanskrist: en udelukkelse af noget andet
[x] Hanskrist: bare det ikke udelukker ens forstand og åndsevners aktive og kreative brug
ole bjørn: Du mener en udelukkelse af stort set alt i denne verden.
[x] Hanskrist: men indrømmet, selvfølgelig skal man være på vagt overfor en alt for ensporet udvikling og som psykoanalytisk orienteret er jeg jo meget bevidst herom
[x] Hanskrist: bevidst om symptomer, bevidst om mine drømme og mine forsinkede reaktioner og meget mere
[x] Hanskrist: koncentrationsbesvær
[x] Hanskrist: distraktion
[x] Hanskrist: melankolien ikke mindst
[x] Hanskrist: eller nærmere depressionen,, for melankolien er jo en såre positiv menneskelig egenskab, der blot ikke er vel anset i tidens ånd
ole bjørn: Selvanalyse er det sværeste af alt, Hansemand, og du magter det tydeligvis ikke.
[x] Hanskrist: mange alvorlige depressioner skyldes at vor moderne tid ikke tillader plads og rum for melankolien og ingen aner hvordan man takler sit melankolske temperament
[x] Hanskrist: melankoli er ofte begyndelsen på en politisk bevidstgørelse, eller kunne blive det
ole bjørn: Jo da. Det ved f.eks. både RoseMarie og jeg, og selv serotonin-Jan. ;)
ole bjørn: Melankoli skyldes ganske enkelt en uoverensstemmelse mellem ens fantasier om livet og virkeligheden.
ole bjørn: Derfor er både du og Michael stærkt melankolske.
[x] Hanskrist: nej melankoli er en dyb misfornøjelse med virkeligheden, ens arbejdsgang, verdens logik, orden og regler
[x] Hanskrist: derfor er melankolien vejen til politisk opvågning og bevidstgørelse
ole bjørn: I stedet for at lære af mennesker, der er lykkelige, prøver du at pådutte andre din melankoli.
[x] Hanskrist: men de fleste mennesker tror de hurtigst muligt skal komme ud af deres melankoli og tilpasse sig virkeligheden igen
[x] Hanskrist: nej jeg er en Kant, en Paulus og en Berdyaev,, og en Badiou,,, jeg vil ha at mennesket vågner op af dets på mange måder mere eller mindre selvforskyldte masochistiske umyndiggørelse af sig selv,
[x] Hanskrist: vågne op til etisk spirituel karakterdannelse
[x] Hanskrist: politisk
[x] Hanskrist: folk i dag er meget intelligente, vidende og oplyste, men de ejer næsten ingen numinous åndskraft, altså selvstændighed
[x] Hanskrist: etisk forstået på den måde er det moderne menneske en svækling


ole bjørn: Du har reelt intet at give andre mennesker, som de behøver. Det vrimler med "sandhedsapostle" som vil fratage folk deres individualitet, som du fik frataget din af Paulus og en række verdensfjerne filosoffer.
ole bjørn: Du er jo blot en efterplaprer, Hans, uden forståelse for dine omgivelser. Se det i øjnene, og find din egen sti, fri for fanatisme.
[x] Hanskrist: mine sære individualitet er svært at tage fra mig, da jeg er så speciel genetisk fra naturens side, men min personlighed og karakterdannelse som er noget der kommer i stand i forbindelse med mine egne kreative spirituelle indsats et kunstværk
[x] Hanskrist: dette kunstværk er vi alle forpligtigede på
ole bjørn: Ikke jeg. Jeg har det fint uden forpligtelser.
[x] Hanskrist: Personality in man is the triumph over the determination of the social group. Personality is not a substance but an act, a creative act.
[x] Hanskrist: Personality must perform its self-existent, original, creative acts, and this alone makes it personality and constitutes its unique value
ole bjørn: Mere efterplapren.
[x] Hanskrist: Personality in man is not determined by heredity, biological and social; it is freedom in man, it is the possibility of victory over the world of determination. (
[x] Hanskrist: Freedom ought not to be a declaration of the rights of man; it ought to be a declaration of man's obligations, of the duty of man to be a personality, to display the strength of the character of personality.
[x] Hanskrist: it ought to be a declaration of man's obligations, of the duty of man to be a personality, to display the strength of the character of personality.
[x] Hanskrist: ikke efterplapren men lige for at vise dig hvordan Berdyaev skelner mellem vores individualitet og personlighedsudviklingen og karakterdannelsen

Folk, der tror et kæmpe bogskab vidner om en masse klogskab, glemmer, at det skrevne ord viser blot, hvad andre tror.
[x] Hanskrist: menneskets forstandskraft, intelligens, ånd, tager næring af de kulturelle diskurser,, derfor er det bedre at gå på universitetet end at meditere som munkerne gør,,
[x] Hanskrist: kristendommen er født tænkende, som et skænderi mellem Paulus og Peter, mellem Paulus og søjlerne i Jerusalem,, sådan er kristendommen søsat
[x] Hanskrist: at lovsynge med forstanden og at profetere sættes højest af tænkningens skytshelgen,,
[x] Hanskrist: det er det han forlanger af sine urmenigheder, hvor alle skal have lov til at blive hørt
ole bjørn: Endnu bedre er det at iagttage livet i naturen og tale med almindelige mennesker og opleve deres behov.
[x] Hanskrist: urmenighederne hos Paulus har en kreativ demokratisk og antiautoritær opbygning
ole bjørn: De er døde forlængst, Hans, og de har ikke bidraget til at løse livets gåde.
[x] Hanskrist: dette er usædvanlig, i forhold til grækerne hvor det kun var de kulturelt dannede filosoffer der var værd at høre på
[x] Hanskrist: dtte er usædvanlig i forhold til østens system, hvor man skal gennemgå livslange asketiske praksisser for at være vis og værd at lytte på,, derfor guru bevægelsen der
[x] Hanskrist: nej siger Paulus prompte, alle døbte, alle i Kristus, alle med Kristus virkende i deres liv, er værd at lytte til straks fra dag 1
ole bjørn: Samme opbygning har et stort antal indianerstammer haft i årtusinder.
[x] Hanskrist: selv kvinden, selv slaven, selv Maren fra kæret
[x] Hanskrist: ja har godt set det i film

Virkelighedens verden har et uendeligt antal nuancer, som Dawkins påpeger med det selviske gen og memernes forskellighed.
[x] Hanskrist: mennesker der som simon, dig Bjørn og jmp/Michael der hele tiden forsøger at lave denne manøvre, hvor I påstår at sidde inde med det system der omfatter vores, så vi kan blive puttet i jeres kasser,, den tror jeg ikke på, hopper jeg ikke på, nej vi skal
[x] Hanskrist: alle i arbejdstøjet og deltage i de forskellige seriøse diskurser om mennesket
ole bjørn: Jeg putter ikke nogen i kasser. Du har puttet dig selv i en kasse, og kun du selv kender denne kasse. Udefra ser vi blot, at du er stærkt begrænset i din tankegang.
[x] Hanskrist: ja og det er jo derfor Paulus er så vigtig fordi han giver os vores kalejdoskopiske diversitet og pluralitet og utallige nuancer tilbage,, fordi det almen sande, det generelle, ikke må opløse det unikke frie menneske
[x] Hanskrist: det er derfor Paulus er så anderledes og ingen ka li ham, fordi frihed er svær
[x] Hanskrist: Man is a slave because freedom is difficult, whereas slavery is easy
ole bjørn: Men måske er det bedst, at du er i en kasse, som fåret i Den Lille Prins.
[x] Hanskrist: jeg har givet bogen mange chancer, men den fanger mig ikke
ole bjørn: Noget kunne tyde på, at du hellere end gerne ville æde rosen.
[x] Hanskrist: jeg kan godt se nogle underfundigheder og stor visdom og symbolik
[x] Hanskrist: men som lignelserne i NT så forekommer det mig at være trivielt og jeg mener selv at kunne skrive noget lignende
[x] Hanskrist: okay,, korrekt jeg har ikke forstået bogen så jeg kan bruge denne som nye perspektiver på det her liv, som jeg har bemærket at fx dig og RoseMarie kan, helt sikkert også kræn-p og jmp ville kunne gøre dette
[x] Hanskrist: jeg er ikke den type,, visdom siger mig uendeligt lidt
ole bjørn: Jeg havde heller ikke forventet, at du skulle forstå den, for den er tættere på virkeligheden end alle dine filosoffer.
[x] Hanskrist: den der visdomspegefinger lige i fjæset, har jeg aldrig brudt mig om
[x] Hanskrist: jeg får kvalme når nogle forsøger at pådutte mig visdom
[x] Hanskrist: hvilket jeg tror du har bemærket her på debatten
[x] Hanskrist: dertil er jeg for Paulinske anarkistisk
ole bjørn: Den er ikke en pegefinger. Den er et kærlighedsdigt med stor dybde.
[x] Hanskrist: religiøs visdom, teosofi, og belæringer, har jeg aldrig brudt mig om, derfor kan jeg ikke med østens religiøse visdom, med dem der gør Jesus til en der prædiker ud fra udødelig visdom, frem for at være en politisk historisk tænker
[x] Hanskrist: i tiden
[x] Hanskrist: der er også dybder i HC Andersen
[x] Hanskrist: visdom kan ikke fratage mig at jeg selv må gøre mig mine erfaringer
[x] Hanskrist: vi skal ikke klæde mennesket på med moral og visdom,,
ole bjørn: Visdommen må man selv finde mellem linierne, for sproget er for fattigt til at beskrive virkelighedens nuancer.
[x] Hanskrist: vi skal give mennesket en ukuelig lyst til at participere og engagere sig og turde vokalisere, sætte ord på dets tanker og ideer
[x] Hanskrist: få mennesket ud i en fri demokratisk proces
ole bjørn: Det gælder også H.C.Andersens digte.
[x] Hanskrist: giv mennesket en stemme, vi har som Paulus siger fri taleret overfor Gud selv
[x] Hanskrist: kan man finde dem på nettet, hcandersens digte

kan man finde dem på nettet, hcandersens digte
ole bjørn: Det nytter ikke at sætte ord på sine tanker, hvis ordene ikke forstås af andre. Dit problem er, at du holder taler for dig selv på et sprog, som kun du selv helt forstår.
ole bjørn: Du kan finde dem på nettet eller i sangbøger. Hans eventyr er også digte, hvor forståelsen står mellem linierne. :
[x] Hanskrist: jeg debatterer for de få, vågne unge mennesker, opvakte og intelligente, ikke for de mange,, jeg er et alternativ til alt det gængse i tidens ånd
[x] Hanskrist: og jeg har inspireret her og der
[x] Hanskrist: men jeg upopulær og svær at forstå, men det er også meningen
ole bjørn: Nu venter min frokostsild og snaps, så jeg holder pause.
[x] Hanskrist: jeg har inspireret 2 - 4 - 6, mennesker jeg ved af
[x] Hanskrist: velbekomme
[x] Hanskrist: her skinner solen
[x] Hanskrist: gør den også det i sverige
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Den irske regering vil sende asylansøge..
28/04/2024 17:02
Ukrainske tropper falder tilbage flere s..
28/04/2024 17:00
Nyheder fra Religion.dk