annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Light Blue Mind Rødhus marts
Hvem er online?
0 registrerede 797 gæster og 1260 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: SAMTALER MED EN IKÓN

Siden jeg dengang for så mange år siden skrev om mine ikon-oplevelser, har jeg haft to yderligere.

Den første var, at jeg "fik at vide", at kristendommens dogmer ikke skal tages højtideligt.
Det gjorde mig dybt forvirret, for hvad bliver der så tilbage af kristendommen, hvis dogmerne kun er nogle "kulisser" og ikke "sandhed"?
Men svaret ligger jo ligefor: Guddommelig kærlighed tommelop

Den anden oplevelse er vanskelig at beskrive anderledes end, at denne kærlighed - foran ikonen - blev født - og voksede - inden i mig - så den nu er noget helt fundamentalt i min tilværelse tommelop

Måske man kan se det som barnet, der fik forældrenes kærlighed, blev voksen og selv blev kærlig.

Så er der vel ikke længere så stort et behov for "kulisser" - dogmer - der vel egentlig blot har til formål at skabe tryghed - en vel egentlig lidt barnlig illusion at støtte sig til.

Det betyder ikke, at jeg hverken hader eller foragter dogmer - tværtimod - for mig er de smukke udtryk for en længsel efter at "have noget at støtte sig til".

Den længsel har jeg også - og den må jeg leve med.

Men jeg har mærket "en god fornemmelse i maven", når det - en sjælden gang - lykkes mig at gøre noget godt for et andet menneske.
Så er længslen efter tryghed nemmere at udholde engel

At, hvad vi kalder Gud, også er et dogme er jo selvklart - men det hindrer jo ikke, at der kan ligge noget ufatteligt meget større bag blinker

Det er nok derfor, jeg holder så meget af Rumi's ca. 800 år gamle digt:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel.
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Bevidsthed - Tro - Kærlighed
af Arne Thomsen
20/06/2026 17:59
Ved du hvorfor?
af somo
18/06/2026 08:05
Verdens Væren
af Arne Thomsen
31/05/2026 15:37
Hvad sker der i disse dage?
af somo
25/05/2026 16:33
Denne flygtige Verden
af Arne Thomsen
25/05/2026 12:12
Nyheder fra DR
Tre mænd fra bandemiljøet kræves fæn..
23/06/2026 10:29
Danmark genåbner ambassade i Iran
23/06/2026 09:43
19-årig anholdt i drabssag om håndgran..
23/06/2026 09:26
800 flere kom i arbejde i april måned
23/06/2026 08:23
Roskilde Festival forventes at give træ..
23/06/2026 08:06
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Libanons civilforsvar melder to dræbte ..
23/06/2026 10:03
Mærsk-fond støtter Glyptotek-renoverin..
23/06/2026 09:55
40 franskmænd druknet i dage præget af..
23/06/2026 09:52
Retten løslader mand og kvinde sigtet i..
23/06/2026 09:26
Flere strækninger på østjysk motorvej..
23/06/2026 09:03