annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15660759
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380389
Et andet syn 1989730
Jesu ord 1522508
Åndelig Føde 1515606
Galleri
Hammershus
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 379 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: " ... bibelforskere oplyste ..."

Hej Tikka.

Nej, du har da ret i at lederen i Information ikke handler om den påstand, Politiken kom med om en ny bibeloversættelse.
Den handler alene om: "led os ikke i fristelse". Den er skrevet af David Rehling, og jeg regner med, at det ikke er ulovligt at gengive den her:
Citat:
Fadervor: Led os ikke i fristelse. Jo tak, men gør Gud den slags?
En bøn her omkring jul. Er det noget, du, kære læser, har tænkt dig at bede? Så husk, hvordan Jesu formaning lyder, således som genfortalt af Det Ny Testamentes evangelieskriver Matthæus: »Når I beder, så lad ikke munden løbe, sådan som hedningerne gør, fordi de tror, at de bønhøres for deres mange ord.«

Matthæus citerer Jesus for, hvordan en bøn til Gud rettelig bør lyde. Blandt andet skal den almægtige anmodes: »Led os ikke i fristelse.«

Men hov, hvad er nu det? En god Gud kan da ikke finde på at lokke sine børn ud i synd! Det synspunkt udtrykte den romersk-katolske pave Frans sidste onsdag i italiensk tv. »Det er ikke en god oversættelse,« sagde paven. Temmelig præcis er oversættelsen dog, for skriftkloge gør opmærksom på, at den oldgræske originaltekst ordret oversat lyder: »Led os ikke ind i fristelse.«

I stedet for at Gud skal stå som fristeren, vil paven have, at Gud skal optræde som beskytteren mod fristelser. Følgelig bør bønnen ifølge paven udtrykkes således: »Lad os ikke blive ledt i fristelse.« Sådan er sætningen allerede oversat i store dele af den spansktalende verden og siden forrige søndag også i Frankrig, hvor protestanter og katolikker af hensyn til mulige fælles gudstjenester beder samme Fadervor.

Med den ændrede ordlyd bliver Gud en ganske anden. Det fremhæver den udførlige dækning, som Kristeligt Dagblad bragte i weekenden. Hvis Gud kan anråbes om at beskytte mod fristelsen, er det jo ikke Gud, der sætter fristelsen i verden. Så er det en anden og djævelsk kraft, der frister. Gud har ikke styr på det hele.

Den følgevirkning understreger lektor i Det Nye Testamente ved Københavns Universitet Gitte Buch- Hansen. Hun siger til Kristeligt Dagblad, at hun hellere vil holde fast i en opfattelse af Gud som den almægtige, der også kan bruge sin magt til at sætte mennesket på prøve.

Generalsekretæren i Det Danske Bibelselskab, Birgitte Stoklund Larsen, erklærer derimod: »Spørgsmålet er, om Gud er subjekt for fristelsen eller for hjælpen til at undgå den. Jeg er enig med paven i, at Gud er subjekt for hjælpen, og at fristelsen er Satans afdeling.« Hun beroliger dog med, at der ikke nu og her forestår en dansk nyoversættelse af Biblen, som gør en tekstlig afklaring nødvendig.

Kritisk kan man spørge: Er paven i gang med at skabe en hyggegud? Hans forslag til en ny bøntekst slører jo konflikten: Hvordan kan en god Gud tillade det onde? Det spørgsmål kendes blandt teologer som teodicé-problemet. Det har siden urtid plaget de troende. Allerede den 4.000 år gamle ægyptiske strofe Ipuwers klage udtrykker undren: »Hvor er skaberguden i dag? Sover han?«

De gamle græske og nordiske guder anstrenger sig overhovedet ikke for at være gode: De slås indbyrdes og inddrager mennesker i deres magtspil, som bringer død og fordærv over Jorden. Det Gamle Testamentes Gud holder sig heller ikke tilbage. Han hundser med sit udvalgte folk, forlanger det mest urimelige og straffer på det grusomste. Tænk på beretningen om syndfloden, der kun lod den retfærdige Noas familie og ark overleve.

Guders grumhed er en afspejling af den verden, som mennesker oplever: naturkatastrofer, nød, sygdom, død og, nå ja, fristelser til at gøre ting, man burde afstå fra.

Efter bedste evne kan mennesker søge at forklare modsætningen mellem gudelig godhed og verdens ondskab. Her er nogle af de bud, der er givet gennem tiderne:

- Gud gjorde sit yderste, da han skabte verden. Men med tyngdeloven og andre kræfter, der holder sammen på det hele, er det uundgåeligt, at nogle kommer til skade.

- Gud har skabt mennesket med en fri vilje. Det indebærer, at mennesket kan handle anderledes, end Gud håber.

- Gud har skabt verden god, men ondskaben er en nødvendig modsætning, der følger med godheden. Ellers kan vi ikke forstå og værdsætte godhedens væsen.

- Gud kan mennesket overhovedet ikke tillade sig at anklage. Verden er skabt omvendt: Det er mennesket, der er under Guds anklage for ondskab, og mennesket har ingen adkomst til at stille afsporende spørgsmål.

Op mod den forestående højtid kan troende overveje, om de ser en mening i nogle af de givne forklaringer. Også ateister kan gruble. De kunne jo finde sindsro ved at gøre sig klart, hvad det er for en slags guddommelig kraft, de ikke tror på.

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
20/04/2024 13:52
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
20/04/2024 13:31
Vigtige præciseringer
af ABC
20/04/2024 13:23
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk