annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hjælp til funktionelle analfabeter - 2.

Det største problem for de funktionelle analfabeter (FA'er) er, at da de ikke forstår de tekster, som de læser, kan de heller ikke forstå, hvorfor de må betegnes som "læseretarderede" omend ikke i samme forstand som almindelige analfabeter eller dyslektikere. Men diagnosen er ellers enkel og tydelig. Hvis man ikke forstår, hvad teksten betyder, og andre i almindelighed forstår meningen, så skyldes det en brist i opfattelsen.

Teoretisk set kunne årsagen så være, at den skrivende udtrykte sig dårligt (manglende beherskelse af sproget), men hvis alle andre får næsten den samme mening ud af teksten, kan det jo ikke være grunden. Ideen med sproget er jo, at det rimeligt præcist skal kunne viderebringe de bagved liggende tanker og holdninger. I så tilfælde må misopfattelsen jo skyldes den læsende, som dermed afslører sig som funktionel analfabet.

Det er forholdsvis let at spore en FA'er. De bruger ofte udtryk som; "Du mener altså, at ..." efterfulgt af et postulat, der er i modstrid med den omtalte tekst, eller "vi kan hermed fastslå, at ...", hvor det efterfølgende postulat overhovedet ikke fremgår af den omtalte tekst. Den normale læser vil i tilfælde af uklarhed snarere formulere en manglende forståelse som et spørgsmål som f.eks.; "mener du, at ...?" eller "skal det opfattes som ...?" for at give den skrivende lejlighed til at bekræfte eller afkræfte opfattelsen.

Men når FA'eren ikke selv er klar over sine læsevanskeligheder, vil han stædigt fastholde, at hans version er den rigtige, og at han selv ved bedre end den skrivende, hvad vedkommendes holdning er. Selv en konfrontation med det ulogiske i denne påstand, vil sjældent få ham til at ændre mening. Enhver, der ikke accepterer hans version, er enten småt begavet eller løgner set fra hans synspunkt. smiler

Det kan virke uforståeligt for udenforstående, at en hjerne kan slå klik på sådan en måde, men når fordomme møder logik, sker det ofte, at fordommene går af med sejren. Fordomme har jo rod i følelser og ikke i rationel tænkning, der jo nærmest virker afskyvækkende for følelsesdominerede mennesker. Så længe vi ikke ved præcist, hvordan processerne foregår i den menneskelige hjerne, kan vi ikke give en tilfredsstillende forklaring på fænomenet. Vi må bare acceptere, at misopfattelser findes, og dem må vi leve med.

Heldigvis er det ikke den funktionelle analfabetisme, der er farlig. Det er fordommene, der truer menneskene, som man ser af begivenhederne verden over. Det er dem, vi skal bekæmpe, hvis vi vil overleve.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk