annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15673949
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381190
Et andet syn 1990892
Jesu ord 1522914
Åndelig Føde 1520987
Galleri
September Rødhus strand
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 204 gæster og 158 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Hvad har du lært af debatten?

Hej Zenia.

Så fandt jeg det:
Citat:
Esther / Svar januar 2, 2013 at 4:03 pm

Hej Flemming,
Engang skrev jeg en a.b.c. til Ekim – til mig selv – og nu får du den så her:

I begyndelsen levede mennesket i samhørighed, harmoni, fred og kærlighed hos Gud. … Gennem millioner af år kunne det ikke forestille sig noget andet, men …

den dag indtraf imidlertid, hvor mennesket fik en lille idé, som det glemte at le ad. … Det tog tværtimod idéen om “at kunne selv” alvorligt.

I samme øjeblik, hvor mennesket forsøgte sig med at leve uden sin Skaber eller m.a.o. adskilte sig fra Ham, blev Ego´et til = arvesyndsbegivenheden i Bibelen.

I selvsamme øjelik udstyrede Gud mennesket med en hjælper, nemlig Helligånden, hvis eneste opgave det var og er at føre mennesket tilbage til Énheden med Gud. Man kan sige, at ophævelsen af adskillelsen = Helligånden.

Ego´et skabte sit eget lille selv og har siden forsøgt med alle midler at få os til at glemme vort Selv = Kristus, som har hjemme hos Gud.

I vor Egoskabte verden eksisterer dualiteten eller m.a.o. årsag og virkning. … I vor Skabers verden eksisterer kun Årsag = Gud, hvorfor Han selvfølgelig ikke tager del i hele vort uretsindede tankesystem.

Man kan sige, at Gud forholder sig til os, som vi gør det til et sovende barn – og venter kærligt på, at vi ved Helligåndens hjælp skal vågne op. …

Da vi adskilte os fra Gud, fødtes samtidig med Ego´ et også følelsen af synd, frygt og skyld, og i den tro lever vi stadig lige så længe, vi tænker med vort Ego.

Hvad kan vi nu gøre ved det?

Ekim siger, at hver eneste gang, vi foretager et valg, eksisterer der to muligheder:

1. At tænke med Ego´et.
2. At tænke med Helligånden, hvis redskab altid er TILGIVELSE.

Kurset er på samme tid let og dog kompliceret. … Dels vil vort Ego altid kæmpe imod “vejen hjem”, idet det ville betyde dets egen forsvinden, og dels har kurset det med som forudsætning for ens forståelse, at man først må “aflære” rigtig meget af det, man hidtil har troet var sandheden. …

Dybest set ligger i enhver af os skyldfølelse over at have adskilt os fra Gud – og som følge heraf tror vi også på, at vi har fortjent Hans straf. …

Når man læser i Bibelen – og især i Det Gamle Testamente – og her støder på alle disse frygtelige passager om Guds Vrede og Hævn, så ligger oprindelsen til dem i denne tro. …

Det har imidlertid intet at gøre med Gud, som Han ér, da Gud kun er kærlighed, men det har al at gøre med projektion af vor skyld over på Ham og på vor Næste.

Det var ikke Gud, som smed Adam og Eva ud af Edens Have; det var Adam og Eva, der smed sig selv ud af Paradisets Have.

Skyld er svær at bære for mennesket, så derfor er det måske værd at se på begivenheden i Edens Have, hvor Gud bebrejder Adam, at han har spist af æblet, hvortil Adam siger: “Det var ikke mig, det var Eva!”

Eva for sin part siger: “Det var ikke mig, det var slangen!”

Et skoleeksempel på at projicere skyld over på andre – og det er vi rigtig gode til alle sammen.

Tilgivelse i Kursets forstand, som er redskabet til at bevæge os hjemad, er en anderledes forståelse end den, man normalt tillægger handlingen: at tilgive.

Almindelig forståelse af tilgivelse: Du har såret mig, men jeg tilgiver dig.
Kursets anvendelse af tilgivelse: Det, jeg ser i andre, er mit eget.

Avanceret tilgivelse – som er i stand til at flytte opfattelser, opløse konflikter og skabe fred – ér, hvor man sander, at adskillelsen fra Gud aldrig er sket og at alt, hvad der tilsyneladende adskiller os mennesker i tillid og tro kan overlades til Helligånden.

Det eneste, Ekim forudsætter ér den lille villighed, mennesket må bidrage med:
At forstå, at adskillelsen fra Gud aldrig er sket i virkeligheden, og at alt, hvad der ikke er Kærlighed ønskes ændret ved Helligåndens hjælp. …

Ekim handler ikke om kærlighed, men om at fjerne de slør, vort Ego har omgivet kærligheden med.

Jesus siger i Kursus i Mirakler, at det er en af mange veje hjem, og jeg har fundet mange ligheder i andre spirituelle værker, jeg har mødt på min vej. …

Til gengæld er jeg sikker på, at Et Kursus i Mirakler nu er MIN vej.

Kære Flemming:
Jeg har læst dit indlæg om, hvad EKIM er med interesse – og her får du så mit bud.

k.h.
Esther.
Jeg går ud fra, at du ikke har noget imod, at jeg bringer det hér smiler

Nu vil jeg give mig god tid til at "tygge på det" blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
23/04/2024 08:15
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
22/04/2024 22:41
Vigtige præciseringer
af Anonym
22/04/2024 16:51
FEJL VED TRÅDENS OVERSKRIFT?...
af Anonym
22/04/2024 16:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Arne Thomsen
21/04/2024 22:10
Nyheder fra DR
Russisk droneangreb på Ukraine sårer n..
23/04/2024 09:59
Assistent for tysk EU-parlamentariker er..
23/04/2024 09:54
Dansk minister håber, at britisk Rwanda..
23/04/2024 09:07
Overgravet kabel giver forsinkelser og t..
23/04/2024 08:56
Nedlægger arbejdet på andendagen: Milj..
23/04/2024 08:29
Nyheder fra Religion.dk