annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad har du lært af debatten?


Foranlediget af Simons postulat om, at en debat ikke er en undervisningssituation, blev jeg inspireret til at vende postulatet om til et spørgsmål: Er en debat en læresituation?

Det mener jeg klart, at det kan være, hvis man vel at mærke ønsker at lære. Man får jo informationer om andre menneskers holdninger, og (hvis man er heldig) også en logisk begrundelse for deres holdninger.

Selv har jeg da lært en masse. Af Hanskrist har jeg lært, at Paulus og ikke Jesus er den egentlige religionsstifter af kristendommen, og at moderne teologi har fjernet sig milevidt fra almindelige menneskers kristendomsopfattelse.

Arne hjalp mig til at genopfriske og udvide min viden om den ortodokse kristendoms symbolverden, som derfor blev yderligere udvidet under min nylige studierejse til Beograd.

Michael's NU-filosofi fik mig til nytænke hvordan vi kan forklare tiden, som er en uadskillelig del af rummets eksistens.

RoseMarie inspirerede mig til at digte videre på Den Lille Prins' tanker om mennesketyper, som jeg måske/måske ikke en dag vil offentliggøre.

Zenia og jan serotonin lærte mig, at EKIM indeholder langt mere praktisk og positiv livsvisdom, end de i den generelle opfattelse har ry for.

Borad har lært mig en masse om religionsopfattelsen i ortodoks jødedom.

Bogger hjalp mig til at forstå islamistisk fundamentalisme meget bedre ved bl.a. at gøre mig opmærksom på betydningen af abrogation.

Listen kunne jeg let gøre meget længere, men mit vigtigste udbytte har været min egen forskning, som har vist mig, hvorledes forskellige måder at formulere sig på påvirker både følelserne og forståelsesniveauet hos modtagerne.

Men en stor del af deltagerne ser ikke ud til at have lært noget af at deltage i debatterne, fordi de som Simon ikke betragter andre mennesker som kilder til deres egen forståelse. Med en jeg-ved-bedre indstilling lærer man ikke noget som helst.

Har du selv på trosfrihed.dk lært noget af værdi for din livsopfattelse og din forståelse af andre? Så kunne du f.eks. fortælle om det her, så vi til en afveksling kunne få en mere positiv tone i debatten. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk