1
registreret
(1 usynlig),
355
gæster og
119
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Ove
Emne: Re: Kursus i sprogforståelse, 3.
|
Hej Ole!
Nedenfor har jeg rutinemæssigt brugt HB-metoden på Sprogforståelse 1, 2 og 3. Her anvendes metoden ikke som skrive- men research-/analyseredskab, idet jeg optræder i rollen som modtager/fortolker af budskaberne i de tre tekster. HB-metoden, der går ud på at udlede centrale budskaber (læresætninger), anvendes ofte, når det gælder om hurtigt at skabe et overblik over en tekst.
Det er vigtigt, at læresætningerne (HB-arket) nedenfor ikke har til formål at forholde sig kritisk til dine tre tekster. Men du kan udmærket betragte sætningerne som feed-back. Der indgår også ”støj” i denne feed-back. De opstillede læresætninger er jo præget af mine særlige forudsætninger, holdninger, eventuelle misforståelser, fejlslutninger og fordomme.
Med venlig hilsen Ove
Hovedbudskab (HB) Sjusket afsender skaber misforståelse og vrede.
Underbudskab (UB) 1) Afsender skal formulere et letforståeligt centralt budskab 2) Den omhyggelig afsender sætter sig i læserens sted. 3) Ordenes kontekst skaber hvad de nævner. 3) Al formidling består af afsender, indkoder, signalvej, dekoder, modtager. 4) Modtagers holdninger og viden (ordforråd etc.) afgør om formidlingen lykkes. 5) Flere såkaldte ”støjkilder” ødelægger formidlingen af et budskab. 6) Signalvejen er sjældent årsag til støj. 7) Modtagers dekodning er største støjkilde.
VV (vigtig viden) 1) Gentagelse (redundans) bruges ofte. 2) Kontekst er den sammenhæng et ord indgår i.
|
|
|
|