annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 8 gæster og 111 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ove
Emne: Re: Kursus i sprogforståelse, 3.

Hej Ole!

Nedenfor har jeg rutinemæssigt brugt HB-metoden på Sprogforståelse 1, 2 og 3. Her anvendes metoden ikke som skrive- men research-/analyseredskab, idet jeg optræder i rollen som modtager/fortolker af budskaberne i de tre tekster. HB-metoden, der går ud på at udlede centrale budskaber (læresætninger), anvendes ofte, når det gælder om hurtigt at skabe et overblik over en tekst.

Det er vigtigt, at læresætningerne (HB-arket) nedenfor ikke har til formål at forholde sig kritisk til dine tre tekster. Men du kan udmærket betragte sætningerne som feed-back. Der indgår også ”støj” i denne feed-back. De opstillede læresætninger er jo præget af mine særlige forudsætninger, holdninger, eventuelle misforståelser, fejlslutninger og fordomme.

Med venlig hilsen
Ove

Hovedbudskab (HB)
Sjusket afsender skaber misforståelse og vrede.

Underbudskab (UB)
1) Afsender skal formulere et letforståeligt centralt budskab
2) Den omhyggelig afsender sætter sig i læserens sted.
3) Ordenes kontekst skaber hvad de nævner.
3) Al formidling består af afsender, indkoder, signalvej, dekoder, modtager.
4) Modtagers holdninger og viden (ordforråd etc.) afgør om formidlingen lykkes.
5) Flere såkaldte ”støjkilder” ødelægger formidlingen af et budskab.
6) Signalvejen er sjældent årsag til støj.
7) Modtagers dekodning er største støjkilde.

VV (vigtig viden)
1) Gentagelse (redundans) bruges ofte.
2) Kontekst er den sammenhæng et ord indgår i.
Seneste indlæg
DE TOBENEDE ABER
af Arne Thomsen
12/07/2025 12:15
Lys
af Anonym
09/07/2025 14:21
Misforståelsen
af somo
05/07/2025 07:29
Troens frihed
af Hanskrist
25/06/2025 11:43
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Nyheder fra DR
Uheld på Storebæltsbroen stopper trafi..
12/07/2025 13:56
Mand stukket med kniv ved Halmtorvet
12/07/2025 13:35
Fortsat kø på E20-motorvejen efter uhe..
12/07/2025 13:20
Russisk udenrigsminister på besøg i No..
12/07/2025 12:57
Finlands præsident deltog hemmeligt i t..
12/07/2025 11:51
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Informationschef: Togbusser kører som p..
12/07/2025 13:01
Trump truer EU med told på 30 procent f..
12/07/2025 12:48
Person er død i bilbrand i Nordsjællan..
12/07/2025 12:05
Uheld på Storebælt giver kø og langso..
12/07/2025 11:59
Viceborgmester i Aarhus valgt som ny fol..
12/07/2025 11:55