0
registrerede
11
gæster og
136
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Kan trosfrihed.dk forbedres?
|
Hej Treram..
”I og med at skolen tillader dette, overträder de indtil flere artikler i UN`s börneconvention af 1989 og 1990”.
- Det eneste jeg finder, som tilnærmelsesvis kommer ind på området, er artikel 14 stk. 1 og 2 – se link nederst. Det er skolens opgave at formidle viden og skabe kundskaber, selvfølgelig også om de religioner der huserer i vores fælles verden, hvorimod undervisning i en specifik religion nok ville få skolen anbragt i forklaringsvanskeligheder. Jeg har nemlig svært ved at se forbindelsen mellem Kirkeministeriets og Undervisningsministeriets ansvarsopgaver overfor børn og unge, og mener ikke konfirmationsforberedelser er en del af undervisningspligten. Unge der skal konfirmeres, går mig bekendt til præst udenfor skoletiden og efter aftale med deres forældre men ikke skolen. Jeg ser derfor ikke præsters opgave på skoler, hvilket er et interessant spørgsmål jeg ikke ser præciseret i nogen af konventionens artikler, men derfor ka’ du sagtens ha’ en pointe og jeg være artikelblind, var der nogen særlig du selv hæftede dig ved?
”Nu har jeg forfattet en mail med dokument til Skolekommissionen i Hilleröd om deres politik med at lade präster have adgang til de små klasser og reklamere for minikonfirmationen, er spändt på om de svarer, men under alle omständigheder sender jeg materialet videre til undervisningsministeriet”.
- Ja, det bliver helt interessant, og næppe ren udenomssnak – til forskel fra svar man her kan få – men der ka’ selvfølgelig gå lidt tid ;) http://www.ohchr.org/en/professionalinterest/pages/crc.aspx
mvh Simon
|
|
|
|