annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 188 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: Godmorgen folksen, har i det godt?

Godmorgen folkens,, har I det godt?

Her i Nørresundby skinner solen og fra mit køkkenvindue, mens jeg bryggede morgenkaffen, lokkede min solbeskinnede have mig.

Så jeg har lige været en tur rundt i haven. Solglimt i øjet som frisk indånding og en ubeskrivelig glæde, som følelse af frihed og noget stort ubestemmeligt møder mig.

Om I har mulighed for det, så se at kom ud i det skønne forårs solskinsvejr. Glem for en stund alt om at der ingen frihed er på trosfrihed, ingen skønhed, ingen glæde, ingen venlighed; men kun bedrevidenhed, hån og latterliggørelse som ringeagt.

Arne og jeg vi forstår ikke hinanden og står langt fra hinanden såvidt verdensanskuelse, som tro og spiritualitet, men vi kan da enes om at det var ønskeligt at der var lidt mere venlighed og imødekommenhed debattørerne imellem her på trosfrihed.

Zenia som jeg ligner en hel del såvidt tro og spiritualitet i hverdagen, i praksis, i passion og inderlighed, og vi er heldigvis kommet på talefod med hinanden, fordi jeg har opgivet min teologiske dogmatiske rettænkeri, hvor jeg identitetsmarkerede for voldsomt og aggressivt overfor alt og alle der afveg bare en smule fra de gængse floskel og klichee synspunkter på borgen (universiteterne).

Michael og jeg, vi har altid været et par hanekyllinger omkring hvorvidt det er NU'et eller Tiden, fremtiden, der er vigtigst, såvel som hvordan ham Jesus skal forstås og om vi møder ham i evangelierne, eller disse er teologiske biografier og ikke livsbiografier, hvorfor vi måske i lige så høj grad eller endda i endnu højere grad møder Jesus, det han repræsenterer og står for, hos Paulus.

Treram har det med mig som Arne, begge forstår de ikke hvad jeg skriver. I mange år troede jeg ikke på dem, jeg troede de spillede koket overfor mig. Men idag er jeg lidt modstræbende gået med til at de nok ikke forstår mig.

Med Bjørn og Simon er det lidt anderledes fat, ihvertfald pointere de ikke så meget at de ikke forstår mig, men mere at det jeg skriver er uden værdifuld som relevant meningsindhold eller også noget vrøvl fra a - z, eller blot uinteressant. Det må jeg lære at leve med at jeg bliver mødt med denne automatisme reaktion fra de to af. Taler jeg venlig til dem, forsøger at få en samtale i stand, bliver jeg mødt med et ubehøvlet svar. Så går det meget bedre når jeg sætte hårdt overfor hårdt, det er ligesom deres sprog, det forstår de og det stikker så dybt, så dybt, og er nok deres eneste inderlighed, passion og lidenskab, da de har frasagt sig den religiøse af slagsen.

RM kan uden tvivl godt li meget af det jeg skriver og hun forstår at sætte pris på mit troens sprog, den måde jeg taler om den kristne tro og spiritualitet på, men hun er i et loyalitets dilemma og klemme overfor Simon og Bjørn, hvorfor hun vælger ikke for højlydt og direkte at give udtryk for at det jeg skriver også kunne have hendes interesse, som da slet ikke at tale om at give udtryk for at hun synes det jeg skriver er godt skrevet.

Thomas føler jeg lidt har svigtet mig, og jeg aner ikke hvorfor han er skredet.



Jeg ønsker jer alle en rigtig skøn dag, og kom nu ud, i haven eller naturen, og nyd denne skønne solskins forårsdag. Få jer noget frisk luft ned i lungerne. Det er lungefunktionen, den dybe vejrtrækning, der gør os lette om hjertet og i sindet, klare hjernen, friske og befrier vores tankegang fra tvangstanker og fikse ideer der er blevet os en besættelse, grænsende til det fanatisk idiotiske. I den sammenhæng er intet bedre end en svømmetur i havet eller en lang løbetur i skoven smiler hvor alternativet dog også kunne være en cykeltur på landet.
Eller en charterrejse til Tyrkiet, om denne så skulle bestå udelukkende af all inclusive, strandliv og mountainbike cykling i bjergene eller det er en rejse i Apostlen Paulus's fodspor. Husk nu at få et flysæde i røven fra tid til anden, det koster ikke så meget at komme til Grækenland, Tyrkiet eller Mallorca, Spanien.

Simon siger jo vi skal passe på ikke at blive mavesure, og i den sammenhæng er intet bedre end at komme hjemmefra, rejse ud.


Mange kærlige hilsner HansKrist.

PS:

som svar på mit spørgsmål, så vil jeg sige at jeg har det godt, føler mig glad og fri, som rask og rørig og i super god fysisk form, i legeme såvel som sjæl føler jeg en smidighed som lethed, og ja at jeg da møder tilpas med venlighed i min hverdag fra de mennesker jeg omgås, som at jeg jo har min store kærlighed Jonna der altid er fyldt med overraskelser. Og jeg ønsker det samme for jer alle, hver og en af jer. Håber helbredet er med jer og at humøret er godt, såvel som at I har gejst, mod og overskud til de udfordringer og gaver som opgaver, livet uventet overrasker os med fra tid til anden.

Hvis helbredet svigter jer, kunne I jo prøve med lidt tro, spiritualitet, frem for materia medicina. Jeg tror begge dimensioner er vigtige i den sammenhæng. Nu behøver I jo ikke overtage andres tro, spiritualitet. Der findes jo en deodiversitet uden lige idag. Så hvorfor ikke Rotterdam manden frem for Luther manden.



PPS:

Hører Francoise Hardy på Spotify. Hvis I ikke har Spotify så se at få den installeret, for Spotify gør musik til en eventyrlig opdagelsesrejse, hvor I vil opdage mange nye kunstnere, musiker og sangere, I ikke tidligere har kendt men som nøjagtig lige falder I jeres smag. I bestemmer selv når I går på opdagelse og alt musik i verden findes der, selv nye 2014 udgivelser, som jeg nu fx hører en Francoise Hardy 2014 fantastisk udgivet album. Michael det må virkelig være noget for dig, du vil kunne finde al den Bifrost og Simon Garfunkel eller hvad pokker det er du sværger til.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Løkke reagerer på advarsel om tiltag m..
03/05/2024 20:51
70 passagerer fik pludselig kvalme på f..
03/05/2024 20:28
Nyheder fra Religion.dk