3
registrerede Arne Thomsen
,(2 usynlige),
153
gæster og
111
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Kan trosfrihed.dk forbedres?
|
Hej Simon.
Som jeg har sagt gang på gang, så er jeg som Peter tilhænger af ubegrænset trosfrihed endda også ud over lovens grænser. Men siden vi har fået massemedier, der kan påvirke mange flere mennesker, end man selv kan råbe op, så er der visse praktiske hensyn at tage. For ytringsfriheden skal jo i sagens natur være for alle, også for hadefulde mennesker og internet-trolde. Men som min definition af ytringsfrihed beskriver, så er det "retten til at udtale sin mening om hvad som helst uden at frygte straf fra myndighederne."
Det vil f.eks. sige, at hanskrist har ret til at stille sig op på Rådhuspladsen og udslynge de værste injurier og løgne om regering, kongehus, politiet, domstolene og såmænd også mod mig, hvis han har lyst til det. Men nu lever vi jo i et samfund, hvor vi er nødsaget til at tage hensyn til hinanden, og fællesskabet har altså bestemt, at vil man leve sammen med dem, må man finde sig i visse begrænsninger i sin frihed. Vi skal jo alle være her, så begrænsninger i ytringsfriheden er altså en praktisk foranstaltning for at kunne leve sammen.
Nøjagtig det samme gør sig gældende i debatter. Hvis debatten skal fungere og være udbytterig for deltagerne, så må der en vis styring til i form af en begrænsning af ytringsfriheden. Det var dette problem, som jeg forsøgte at løse, da jeg blev smidt ud af KD debatten for at protestere mod en tåbelig censur af en kvindelig debattør, der havde "formastet" sig til at anvende et billede af en hollandsk sparegris i et indlæg. Et lignende billede var iøvrigt på forsiden af KD samme dag.
Nu handler forskning jo bl.a. om problemløsning, og da jeg i en rækk år havde forsket i internetdebatter, satte jeg mig for at skabe et koncept, hvor der var plads til alle, også til de uundgåelige internet-trolde, men fratage dem muligheden for at sabotere de seriøse debatter.
Løsningen var ganske enkelt at opdele portalen i afgrænsede debatter med specifikke emner som f.eks. kristendom, islam, politik, filosofi o.s.v. som det også kan ses på forsiden af trosfrihed.dk i dag. Forskellen var blot at man skulle klikke på emnet for at komme til den pågældende debat, og hvis trolde eller andre kom med personangreb eller debatforstyrrende indlæg, skulle de flyttes til en speciel "arena", hvor de kunne råbe og skrige ad hvem som helst så meget de lystede. Men kun de, som selv klikkede sig ind på arenaen, kunne læse deres udgydelser og kommentere dem på stedet.
Altså fuld ytringsfrihed til alle indenfor lovens grænser, men uforstyrret seriøsitet i alle andre debatter. Desværre viste det sig, at de eksisterende programmer til styring af debatter ikke havde mulighed for at lave dette design, så det skulle programmeres fra bunden, og det var der ikke økonomi til dengang. I stedet blev det det sammensurium, som vi kender i dag og hvor personangreb og dårligt sprog falder i øjnene hos enhver besøgende og fratager dem lysten til at deltage aktivt.
Trosfrihed.dk har netop haft 6 års jubilæum, og hvordan har udviklingen så været? Ret hurtigt fik vi et halvt hundrede aktive deltagere og sandsynligvis endnu flere passive, men så holdt troldene deres indtog og begyndte at dominere debatterne, debatklimaet blev værre og værre, og lige så stille forlod de seriøse debattører sitet. Jeg blev ofte af troldene beskyldt for at være skyld i det dårlige klima, men det postulat har lidet troværdighed, eftersom jeg flere gange har holdt lange pauser fra debatten i op til 10 måneder.
Men selv i mit fravær blev klimaet støt ringere, og i dag er det ringere end nogensinde, og antallet af aktive debattører er sunket til en håndfuld, så det kan dårligt nå længere ned.
Det er grunden til at jeg offentliggjorde min analyse. Selv om jeg stadig nærer stor sympati for en række af de tavse debattører, der havde håbet på en udbytterig debat, så har jeg ikke længere andet end akademisk interesse for trosfrihed.dk's deroute. Og selv om hanskrist tror, at jeg er vendt tilbage, så tager han i dette såvel som i stort set alt andet fejl, men det er jo typisk for halvstuderede røvere.
Det eneste læseværdige her er, hvad du og RoseMarie skriver til hinanden i mellemrummet. Det er også den væsentligste grund til, at jeg håber, at trosfrihed trods alt har en chance for at komme tilbage på sporet. Men det sker ikke så længe troldene får lov at husere.
Undskyld det sene tidspunkt. Jeg blev vækket af et skype-opkald fra fjernøsten. De skal snart have frokostpause der. Det er ulempen ved at have kolleger i øst og i vest. Michaels NU falder på alle tider af døgnet.
Mvh
Ole Bjørn :o)
P.S. Jeg vil godt vædde på, at hverken hanskrist eller Arne vil åbne deres eget domæne. Hanskrists ego vil ikke kunne overleve at konstatere hvor få, der gider læse, hvad han skriver, og Arne kan ikke undvære et publikum, som han kan mistolke og erklære sig uenig med. :o)
|
|
|
|