annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 159 gæster og 290 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.

Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:

HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder

Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Kan trosfrihed.dk forbedres?

Hej igen Ole..

Ja, Trosfrihed er der intet galt med, det er tværtimod en rigtig god portal, som i der startede den har min taknemlighed for. Det er nemlig ikke alle beskåret, at ha’ et sted med højt til loftet og hvor meninger ka’ knuses i sammenstød med mulighed for revision, særlig ikke i lande hvor man tilbeder religiøs overtro med politisk lineal. Mulighederne er store, man kan også agitere for en fraskrivning af sin personlige frihed, men ikke diktere andre at gøre det. Det indebærer selvfølgelig lidt sans for etisk og moralsk proportion, som du før har været inde på, så man ikke bare syrer fællesrummet til med udstødning fra egen galde. Ens personlige følelser kommer nu engang ikke nødvendigvis omverden ved, der kan være ting og sager der ikke angår andre, hvorfor indlæg i debatter jo må ha’ et særligt formål, udover trangen til bare at skrige sin følsomhed ud over fællesskabet. Hudløshed har ikke nødvendigvis meget med kærlighed at gøre, mens udtrykt kærlighed eller kærlighed der aldrig kommer til udtryk, kan gøre mennesker særlig hudløse. Jeg forstår godt det må være svært for Arentzen o.a. at blande sig i et personhysteri enkelte dyrker med flimrende hjerte, for nedenunder måderne hudirritationer kommer til udtryk på, aner man en afmægtighed alle kan sætte sig ind i og forstå. Det svære er, når noget egentligt kommer til udtryk gennem noget helt andet (overdetermination), for informationer mudres på den måde til og det kan blive rigtig svært at vide hvad der i grunden tales om. Terapi er egentlig en baglæns historiefortælling, og historien kan ind imellem tage et helt liv.
Da RM lagde de første sten til tråden Mellemrummet, syntes jeg derfor det var en oplagt mulighed til at tale om andre udtryksformer, poesien, for dermed indbyrdes at pudse gamle redskaber med hvilke mennesker jo til alle tider har formet billedsprog for de uudtrykkeligste følelser. Men nej, det ville man sørme ikke gøre brug af, fyd’ i grisen hvor vi var dumme i knolden og meget andet. Der gik ikke lang tid, før Mich som den første overfaldt RM med det mest utrolige nonsens, derefter trådte Gøg og Gokke så på scenen med mavesyren i pennen. Zenia nærmest strålede som en lille sol: se, hvor ateisten Simon skinner i sin rette udtryksform, søde små ord der kælende gør hinanden deres opvartning, ingen fare for harske spørgsmål og kommentarer til mine livssyns- og menneskesanskuelser; ak ja, det ku’ være så yndigt alt sammen. Godmorgen min bare røv, også hun tror som hønsemand og Arne, at poesi handler om at opvarte religiøs dogmetro med liflige ordstrømme, fordi de som børn drak af kalken uden at ane hvad de sank.

Nå, men den gik bare ikke Ole, desuden er det lige meget, jeg nyder selv den gode musik fra gode poeter, det samme gør sikkert RM og læsere i øvrigt – for resten var det ikke helt dumt, det du skrev. Men vi ka’ jo heller ikke gøre debatten til et ordhospital, hvor vi alle ender med røven på klangbunden og kigger drømmende på søde små englebasser med buttede små kinder i loftet – selv om det ku’ være et rart sted for Arne at tilbringe tiden.
De er bare så ømme, ”troldene”, som du kalder dem, trænger til søde små ord og alt det dér, debat må derfor helst ikke må gøre ondt. Det gør bare debat lidt svært, for gode debatter river nu engang sår op, vi kan faktisk ende med at bløde, tænk bare på mennesker der rundt om i verden virkelig har noget at skrive for og imod, for at bevare de sidste rester af genkendelig menneskelighed. Men sår læges nu engang bedst når blodet flyder, derfor behøver vi jo ikke gøre Trosfrihed til et blodbad. Debat er bare en følsom affære for de frelste her, det må vi indse og evt. stikke dem et plaster. Det er da ok, det skaber liv Ole, og så er vi fri for at se debatten ende i det Religion.dk sikkert er endt i, det rene kæledægge hvor alle ville indrette sig efter en hvilken som helst diktator, fordi der hverken er blod i hoved eller tå.

Og nej, selvfølgelig ska' du ikke genoptage rollen som farmand overfor hønsemand, det ville være forrykt. Brug du tiden til arbejde og hvad der nu engang skaber flow. Men det er nu helt rart at se tænksomme mennesker skrive så papiret griner – det sker desværre med større mellemrum, fik RM mon dén? Jeg tror sgu’ hun varmer fusserne ved pejsen med Elsa i skødet, det går jo an..;)
Hvor om alt er, er jeg nu glad for Arentzens indstilling, at han ikke optræder i uniform og alt det dér. Det ville være en katastrofe, som kun grisebasser med guddommelige krøller på halen ville logre af. Ting tar nu engang sin tid, det ka’ være der pludselig optræder debattører med pennestrøg der igen får ansigtet til at flække i god forargelse, der er jo ikke meget at blive forarget over hos Arne og hønsemand, ka’ man sige. Så lad os nu se, godt er det at muligheden foreligger, og den skal vi passe godt på.
Godt at høre du har det godt Ole, bliv ved med det, ellers bliver du bare kristen ;)

Mvh
Simon
Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
03/06/2025 22:46
Hvad sker der i disse dage?
af somo
02/06/2025 08:12
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Nyheder fra DR
Om 14 år vil markant flere danskere væ..
04/06/2025 08:43
Norge forbyder rygning på legepladser
04/06/2025 08:40
Østrigsk avis fjerner falsk interview m..
04/06/2025 08:08
Pernille Rosenkrantz-Theil vil ikke have..
04/06/2025 07:29
Måske vilde svampe bag Beef Wellington-..
04/06/2025 07:17
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Om 14 år er otte procent af befolkninge..
04/06/2025 06:34
Regeringen vil fjerne islamisk leder fra..
04/06/2025 05:48
Rusland ser Nato-øvelse i Østersøen s..
04/06/2025 04:54
Henrik Sass: Jeg ledte efter mig selv i ..
04/06/2025 04:37
Kvinde nægter sig skyldig i drabssag om..
04/06/2025 04:33