annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Mad for sjov
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Citaters pålidelighed.


Hej Arne.

Der hvor du og mange andre (især Hanskrist) går fejl af Einstein er, at I sammenblander begreberne religiøs tro og religiøs følelse. Einstein har ikke haft nogen religiøs tro siden han var 12 år. Men han har en følelse af dyb beundring, som han sammenligner med religiøst troende menneskers følelse af et guddommeligt forsyn. For Einstein er universet et lovbundet system af grunde, som foreløbig er hinsides menneskelig fatteevne, men som vi ikke er forhindret i at undersøge og prøve at forstå. For Einstein er "Guds veje" ikke uransagelige, men tværtimod noget vi bør stræbe efter at afdække.

Vi kan føle os glade, deprimerede, seksuelt opstemte, hadefulde, irriterede eller taknemmelige af årsager, vi kun aner, men følelser forudsætter altså ikke en tro, og tro er hvad der karakteriserer enhver religion. Einstein er ateist, men på sin egen sublime måde, så han vil selvfølgelig ikke sammenlignes med ateister, der ikke deler hans følelser for universets fantastiske lovmæssighed, hvis årsag han søger at forstå. Derfor bruger han også metaforen "jeg ønsker at kende Guds tanker", da Gud er symbol for verdens skabelse og lovmæssighed. Egentlig er denne udtalelse stærkt blasfemisk ud fra den kristne dogmatisme, for Guds tanker anses jo for at være udenfor menneskelig forståelse.

Han udtaler desuden flere steder sit håb om, at denne kosmiske religiøse følelse en dag kan træde i stedet for religiøs tro, som han jo anser for barnlig og naiv. Han har jo desuden tilskrevet denne religiøse følelse til nogle af historiens kendte notoriske ateister, og det viser jo tydeligt, at han skelner skarpt mellem religiøs tro og religiøs følelse.

Set på denne baggrund forsvinder de fleste af de tilsyneladende modsætninger i hans udtalelser. Einstein var humanist, og de er jo pr. definition ateister, der sætter menneskelig medfølelse i centrum og afviser alle religiøse dogmer om overnaturlige kræfter.

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. Jeg tror ikke, at han har mødt Aldeous Huxley. Jeg har i hvert fald ikke set det omtalt i nogen af de biografier, som jeg har læst, heller ikke i dem, der er skrevet efter hans død.

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk