2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
510
gæster og
40
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Citaters pålidelighed.
|
At det er en strid om kejserens skæg, kan vi godt blive enige om, Arne. Einstein var fysiker, og hverken psykolog, sociolog eller sprogforsker. Havde han kunnet forudse, hvordan hans metaforer ville blive misbrugt, havde han måske tænkt lidt mere over, hvordan han skulle udtrykke sig.
Hvorvidt nogen af os helt forstår Einsteins religiøse begreb er fortsat et åbent spørgsmål, for som 11-årig var han tilsyneladende dybt religiøs og gudetroende, men som 12-årig vendte han totalt om og fornægtede enhver form for religion.
Tale/skriftsproget er jo en grov og primitiv måde at kommunikere på, for dels tolker vi ord forskelligt, og dels indeholder sproget slet ikke tilstrækkeligt mange ord til at dække de millioner af nuancer, som gør os forskellige. Men fysikere kan kommunikere bedre med hinanden end med lægfolk, for de deler både baggrund i viden og i præcise definitioner af, hvad deres begreber dækker, med matematiske symboler som det bedste værktøj i kommunikationen. Det er derfor, jeg har hævdet, at det kræver en baggrund i fysik og matematik at komme tæt på Einsteins tanker.
Men vi kan kommunikere mange flere nuancer, hvis vi tager kunsten til hjælp i form af billeder, bevægelser, mimik, musik og digtekunst, for selv om budskaberne kan svære at definere, så appellerer de til vor arts fylogenetiske viden, der er nedlagt i fællesskabet i vore DNA-koder, som jo repræsenterer en sum af dyriske og menneskelige erfaringer langt større, end ord kan udtrykke.
Det er formentlig den erkendelse, som Einstein udtrykker når han understreger kunstens betydning som inspiration for videnskaben, ligesom kunsten har været den bedste måde at tolke religiøse følelser på, fra lovsange til Bachs kantater og fra totempæle til ikoner og Michelangelos værker. Einstein understregede jo selv kraftigt, at han ikke tænkte i ord, men i (abstrakte) forestillinger.
Så selv om forståelsen af dele af Einsteins tankeverden er begrænset til mennesker med en baggrund i fysik, så kan de fleste forholde sig til hans humanisme, som er baseret på en tro på menneskets mulighed for at sætte sig ud over vor medfødte egoisme, og arbejde for et fællesskab, baseret på de demokratiske principper og på den medmenneskelighed, som han selv har fået fra sin opdragelse i de jødisk/kristne traditioner.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
|
|
|