annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15791363
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392830
Et andet syn 1999069
Åndelig Føde 1559979
Jesu ord 1530231
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 177 gæster og 335 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: UNIVERSETS GODHED

Hej Arne,

Jeg forbinder ordet kærlighed med især uselviskhed og medfølelse. En medfølelse, som du selv er inde på, rækker ud over ens familie og vennekreds.

Jeg kommer til at tænke på Jesu ord om at indbyde til frokost... at man ikke bør invitere venner og rige slægtninge, ej heller naboer - men fattige, vanføre, lamme og blinde, fordi de ikke har noget at give igen!
Jeg kommer til at tænke på et barn, der deler sit slik med andet barn, som ingen gider lege med.

Jeg tænker også på Jesu ord om at elske selv sine fjender og gøre godt mod dem, der hader en. At vende den anden kind til. At bede for sine bødler. At lade den svalende regn og sin kærligheds sol skinne over enhver... for hvor flot er det egentlig kun at gengælde godt med godt - hvad med at gengælde det smertefulde med det medfølende!
Jeg kommer her til at tænke på et barn, der er blevet drillet, mobbet, men som i loyalitet og åndeligt overskud holder hånden over sine forfølgere og forsøger at løse problemerne med mobberne selv på en empatisk måde, frem for at "pudse autorieterne" (de voksne) på dem.

---Ikke at vi skal stille krav til børnene om at gå med bøjet hoved... Men der findes børn, der har overskuddet (et ord du vist også selv nævner) - jeg vil kalde det et Åndeligt Overskud - og af sig selv viser denne uselviske og medfølende adfærd.

Hvor kan vi voksne dog lære meget af børn!!! Tænk: En så stor personlighed i en så lille krop!!! Imens render mange af vi voksne rundt og glemmer den glemte og svarer bødlen igen med tortur. Hvor kan vi lære meget af de små børn, de ydmyge. Nogle børn har et åndeligt overskud, som i mine øjne rækker langt ud over det, som jeg har set hos mange voksne.

.....Det var de ord, jeg pludselig fik lyst til at skrive, da du efterlyste noget ud fra ordene "kristusbevidsthed" og "kærlighed"......

Jesu ord, børns eksempel - disse vejer for mig ædlere end det pureste guld. Derfor ærgrer det mig sådan, når jeg ser en del kristne på de forskellige debatsider bruge en overflod af teologiske vendinger og henvisninger til diverse teologer i deres indlæg. Det virker så tørt på mig, så dødt, som en øvelse i akademisk tågesnak og pral - nærmest som farisæernes store kvaster og brede bederemme. Som en ligegyldig dragt at trække i. Uden ånd.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
06/05/2024 05:15
Hilsner
af Hanskrist
05/05/2024 14:48
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Protester i Mexico efter tre surfere er ..
06/05/2024 03:51
Mindst 19 meldes dræbt i israelske angr..
06/05/2024 03:05
Danske stafetter kikser totalt i OL-kval..
06/05/2024 02:49
Helikoptere har travlt med redningsarbej..
06/05/2024 02:32
FN anklager Israel for at nægte dem hum..
05/05/2024 22:22
Nyheder fra Religion.dk