2
registrerede Hanskrist
,(1 usynlig),
84
gæster og
33
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ALH
Emne: Re: Svar på P. Rubæks konspiration om kristendommen
|
Tja, jeg nåede ikke at redigere indlægget ovenfor i anden omgang, men jeg kan se, at det er et emne, der kan uddybes i et langt rigere omfang.
Det vil jeg ikke gøre nu, men jeg vil aflsutningsvis sætte et skisma op for følgende PeterRubæk-påstand:
Den gamle persiske Mitra-religion er grundlaget for den paulinske kristendom og ikke Kristus budskab og lære. For den paulinske kristendom har Kristus kun en betydning ved korsfæstelsens lidelse, som er blevet gjort til grundlag for troens frelse.
En sådan konspirationsteori er ikke underbygget, og man må derfor spørge Peter Rubæk om noget kildemateriale.
1. Skal den gamle Mitrareligion anses for at være grundlaget for - ifølge Rubæks betegnelse - den paulinske kristendom, forudsætter det en kristendom, der tager udgangspunkt i ofringer jfr. de blodige tyreofringer. Hvor finder Peter Rubæk dette element forkyndt? Nadveren? Nej, vel? En korsfæstet tyr hører ikke just til i kirken.
2. Er det rigtigt, at den paulinske kristendom kun giver Kristus en betydning gennem forståelsen af korsfæstelsen og lidelsen omkring den - for det gjorde netop mitra-religionen? Nu tænker kristendommen Kristi liv og gerninger sammen, men igen har vi ikke Jesu egne ord at forholde os til; kun vidnesbyrdet om Jesus; hvem han var, hvad han sagde, hvad han gjorde, at han døde og opstod på den tredje dag. Derfor kan vi ikke undvære evangeliet, for det kalder os til efterfølgelse; ikke ind i korsfæstelsens lidelser men ind i livet, som både rummer liv og død, korsfæstelse og opstandelse.
Hvis Peter Rubæk i stedet kunne konkludere, at mitrasmysterierne/zarathustrismen kan have haft indflydelse på kristen, jødisk, gnostisk og islamisk apokalyptik var det en helt anden snak.
Mvh Anne
|
|
|
|