annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15963918
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2407059
Et andet syn 2010232
Åndelig Føde 1633537
Jesu ord 1537875
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 72 gæster og 105 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Fred i sindet.

Kære Jan (serotonin).

Ind imellem siger du noget frygteligt sludder, og andre gange rammer du klokkerent. Dit indlæg igår (#757) hører til de sidstnævnte. Kunne man bibringe alle mennesker denne forståelse, ville det give de fleste mennesker fred i sindet, og resten ville få god hjælp til at komme over de sorger, som ikke helt kan undgås i et menneskeliv.

Jeg tror ikke på begrebet skyld. Jeg forkastede det allerede som barn, da det gik op for mig, at årsagen til enhver begivenhed er en kæde af forudgående begivenheder, som vi sjældent har haft indflydelse på. Det eneste, vi til en vis grad har indflydelse på, er vore reaktioner på begivenhederne. Når man forstår dette, og øver sig i at forstå sine egne reaktioner, bliver vrede og raseri, skuffelse og selvmedlidenhed, had og jalousi o.s.v. kun til flygtige følelsesudbrud, der hurtigt erstattes af en forståelse, som igen udløser en lettelse og ofte også den fred i sindet, som kun forståelse kan give os.

Begrebet skyld er det værste ved de religiøse dogmer. Det er jo det samme som at placere ansvaret for en begivenhedskæde på et tilfældigt led i kæden. Derved slipper man for at forholde sig til de forudgående begivenheder, men det medfører så også, at man retter en falsk beskyldning mod et andet menneske for at være ansvarlig for en begivenhed, der måske var uundgåelig.

Det jeg finder mest sympatisk ved kristendommen er, at skønt den som alle andre religioner anerkender og accepterer begreberne synd og skyld, så fjerner den i samme hug det meste af ansvaret for disse synder gennem dogmet om korsfæstelsens formål og dogmet om Guds tilgivelse af alle synder.

Inddirekte tager den postulerede skaber dermed selv ansvaret for begivenhederne (det manglede da også bare), og det postulerede efterliv bliver derfor ikke en trusel om straf til synderne men et ubetinget løfte om tilgivelse og paradis.

Det kan stærke religiøse magtorganisationer ikke rigtigt bruge til noget i deres ønske om at styre andre mennesker, så de bibeholder derfor truslen om straf i deres religiøse fortolkninger. Så er det ret underordnet om man kalder den skærsild, helvede, harmageddon eller karma, for det er intet andet end at udnytte menneskets frygt for det ukendte.

Men moderate kristne og ateister, som foretrækker tilgivelse og medfølelse fremfor had og raseri kan leve uden angst for straf og dermed have fred i sindet, selv om vi "synder" hist og pist. Forståelse er til hver en tid bedre end religiøs og moralsk fordømmelse.

Mvh

Ole Bjørn ;)


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Alle tog til og fra Tinglev aflyst reste..
23/05/2024 17:51
Midlertidigt militært område i Aarhus ..
23/05/2024 17:10
Firma bag Toblerone og Oreo får milliar..
23/05/2024 17:03
Bakken Bears' ottende mesterskab fejret ..
23/05/2024 16:22
Video relateret til drab på 15-årig de..
23/05/2024 16:17
Nyheder fra Religion.dk