annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Limfjorden, Strandparken Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 510 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: Kai Sørlander om Durban2


Hej Tros!

Du afslutter dit lange copy-paste indlæg (6 sider udprintet), som er een lang fremhæven af islams fortræffeligheder, med disse ord:

Citat:
"Værsgo, du vantro Ipso Facto!"


Jeg siger tak til Tros for udfordringen med at tilbagevise den hvidvaskning, ophøjelse og saligprisning af islam som teksten er udtryk for.

Det er almindelig kendt, at jeg er kritisk agnostisk fritænker, men hvorfor kalder min opponent mig vantro? Er det set ud fra et islamisk synspunkt eller hvad? Tros skylder debatten at oplyse, hvad han selv tror på. Hvad er dit verdenssyn og hvad tror tros på?

Som sagt har jeg taget udfordringen op og vil fremføre en rent saglig kritik af alt det som er fremført i det lange copy-paste indlæg. Det er helt i orden at copy-paste vil jeg lige tilføje. Problemet er ikke copy-paste, men om argumentationen holder for en nærmere prøvelse.

Den diskussion der af Tros er lagt op til finder jeg både udfordrende og nødvendig således at vi måske kan få bugt med de politisk opportune myter og fantasiforestillinger om islam, der stadig produceres af kulturfabrikanter som Kaj Ove Krogh og andre, der tror på en fredelig sammensmeltning af islamisk og europæisk kultur i projekt Eurabia.

Derfor håber jeg det er i orden, at flytte hele teksten fra "ISLAMS og MUSLIMERS BIDRAG til EUROPÆISK KULTUR" af Kaj Ove Krogh over til en selvstændig tråd.

Emnet er meget omfattende og tidsmæssigt dækker den mere end 2.500 års europæisk historie og åndshistorie hvilket må inddrage en analyse af antikkens, judaismens, kristendommens, islams og romerrigets indflydelse og bidrag til den helt unikke og progressive europæiske civilisation som opstod. Og som i løbet af nogle få århundreder fra Renæssancen over tidlig humanisme, Reformationen og Oplysningstiden uddistancerede alle andre civilisationer på alle områder. Fra naturvidenskab, ny teknologi og nye demokratiske styreformer blev europæisk kultur paradigmet på fremskridtet som alle andre kulturer måtte suge næring fra eller blive efterladt som isolerede tidslommer, eller udryddelsestruede "dinosaurer" udviklingen gik forbi.

Spørgsmålet er så, hvilken andel den islamiske civilisation har haft for skabelsen af den moderne europæiske civilisation og om islam fortsat kan yde et bidrag til videreudvikling af europæisk og Vestlig kultur?

Det er hvad jeg vil undersøge nærmere med fokus på de specifikke påstande og vurderinger som Kaj Ove Krog bygger sit verdens- og historiesyn på.

Selv om jeg ikke anser lange indlæg for et problem i sig selv, for ingen behøver jo at læse dem, så er det nok mest hensigtsmæssigt for den videre debat, at jeg opdeler mine kommentarer og analyser i en række mindre indlæg som hver holder sig inden for et maksimum på fire A4-sider.

Som nævnt kræver et så stort emne en selvstændig tråd og jeg har derfor tilladt mig at placere Krogs artikel som en ny tråd i dette debatafsnit "Tro og videnskab" med en forkortelse af den originale overskrift til: "ISLAMS BIDRAG TIL EUROPÆISK KULTUR"

Selv om jeg har beskæftiget mig med emnet tidligere og således besidder en generel oversigt kræver en saglig kritik at jeg dykker ned i mine kilder og læser op på tingene. Jeg er allerede påbegyndt en nærmere research af emnet og forventer at fremkomme med min første kommentar inden for 24-timer.

Hilsen

Ipso Facto pifter

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Mand fundet død i skurvogn i Dragør
29/04/2024 11:39
Salling Group omsatte for rekordmange mi..
29/04/2024 11:38
Kamerafælder skal undersøge grænselan..
29/04/2024 11:31
Spaniens premierminister efter tænkepau..
29/04/2024 11:22
Danmarks håndboldherrer indleder OL mod..
29/04/2024 11:18
Nyheder fra Religion.dk