annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15887480
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2399643
Et andet syn 2004214
Åndelig Føde 1606138
Jesu ord 1534708
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 553 gæster og 157 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?

Hej jmp,

Du skriver:

Jeg finder det ikke spor vanskeligt at opfatte Gud "an sich". Citat slut.


Nu er det heller ikke den problematik jeg skriver om, men følgende:


En skelnen mellem Gud ”i sig selv” og Gud ”i sin åbenbaring” slet ikke lader sig opretholde. Enhver tale om Gud ”i sig selv” er intet andet end en abstraktion, som tilmed udtrykker en menneskelig narcissistisk tendens til selvprojektion ud i det uendelige.


Derfor skal vi ikke finde Gud udenfor eller bag åbenbaringen men indenfor, ”i”. Citat slut.




Prøv lige at lytte til følgende radikale dom/udsagn:

Gud ”i sig selv” er intet andet end en abstraktion, som tilmed udtrykker en menneskelig narcissistisk tendens til selvprojektion ud i det uendelige. Citat slut.



Folk der forholder sig til: Gud ”i sig selv” er religiøse og efter min mening ikke kristne (de tror ikke kun på den treenige Gud, men tror allermest på Gud og om Gud, som blandt andet Jehova og muslimerne (og jib/Jytte) gør). Og har ikke forstået hvad inkarnationstanken går ud på. De betragter Kristus som alene og kun en åbenbaringsbegivenhed men ikke som en inkarnationsbegivenhed hvor den menneskelige natur er antaget af Gud, hvor vi har hele guddomsfylden i kød og blod.


Hvis Kristus kun er en åbenbaringsbegivenhed og Gud ”i sig selv” stadig forbliver i sin majestæt og suverænitet, og delvis skjult for os, så er Kristus ikke mere værd end så mange andre åbenbaringer og han kan ikke være vores frelser. Og nyskabelsen gør sig ikke gældende. Og alle tankerne om sand Gud og sandt menneske, ja hele Kristologien, kan vi godt pakke ned igen; og vi har i princippet den samme gudsopfattelse som muslimerne, jøderne og de religiøse (jib fx).


Jeg tror nok at Fl Vang er meget uenig med mig. Du må gerne hente ham med herover jmp. Fortæl ham at Hanskrist ”vrøvler”. Hvilket der efterhånden er meget bred tilslutning til. Der er kun Anne der tager mig kritisk seriøs, problematiserer mine tanker og stiller sunde spørgsmål til dem. Men først den dag jeg ikke selv tror på det jeg skriver og påstår, kapitulerer jeg og indrømmer at jeg har vrøvlet.


Mange kærlige hilsner Hanskrist.
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 05:37
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at ..
15/05/2024 02:59
Efter brokollaps i Baltimore: Containers..
15/05/2024 01:41
For tredje gang ligger der en haj på fo..
15/05/2024 00:41
Tidligere advokat for Trump grillet unde..
14/05/2024 23:47
Heftige kampe tvinger Ukraine til at fly..
14/05/2024 23:38
Nyheder fra Religion.dk