annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 127 gæster og 125 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: FORSVAR FOR RATIONALITETEN


Da ingen af debattens seriøse debattører har forholdt sig til Sørlanders "Forsvar for rationaliteten" med saglig kritik, har jeg gravet en kritik frem fra debatten i Kristeligt dagblad, hvor Sørlander får nogle ordentlige nogen på frakken af Asger Brandt, der er idéhistoriker og anmelder ved Kristeligt Dagblad.

Jeg forstår på en måde godt Brandt, der ser tingene ud fra den troendes perspektiv, og faktisk er hans kritik af Sørlanders rationalitetsbegreb på nogle punkter sammenfaldende med min egen kritik af de alt for vidtgående konklusioner Sørlander drager. Brandt forfalder dog til utidig psykologisering af Sørlander, hvilket jeg mener er en klar fejl, måske udtryk for en slags desperation.

Min egen kritik af Sørlander kan koges ned til, at sprog, logik og sansning alene kan bestemme hvad der er sandt og muligt i denne verden, mens det som måtte transcendere disse grænser må forblive i det skjulte for forstanden. Verden er for forstanden ganske rigtigt, som Sørlander hævder: alt hvad der er tilfældet; alt der kan beskrives i sande påstande. Men derfra og så til at fastslå uden for enhver mulig tvivl, at dette gælder for alle mulige verdener, er der et logisk spring, hvor jeg ikke kan følge med. Qua dette forbehold, hvor fornuften erkender sine egne grænser, gives det guddommelige, det hellige, det absolut transdente, eller hvad man nu vil kaldet dette mystiske i tilværelsen, en MULIG eksistensberettigelse. Sørlanders definition af begrebet verden og eksistensbegrebet forsøger at spænde over mere end hvad der er logisk muligt.

Forhåbentlig kan Asger Brandt kritik af Sørlander inspirere debattens troende og seriøst tænkende debattører, således at der kan komme en frugtbar debat ud af mit diskussionsoplæg.

Her følger Brandts replik i diskussionen med Sørlander:

Citat:
I KRISTELIGT DAGBLAD den 19. april indvender Kai Sørlander imod min anmeldelse af hans nye bog ”Forsvar for rationaliteten”, at jeg ikke har forstået strukturen i bogens argumentation.

Det er temmelig urimeligt, for den logiske struktur hos Sørlander er ganske triviel. Logikken byder sjældent på overraskelser, og da slet ikke i den dogmatisk-fundamentalistiske udgave, Sørlander sværger til. Hvad jeg har interesseret mig for, er derimod et niveau, som Sørlander næppe kender til eksistensen af: Jeg søgte at beskrive den psykologiske struktur, der ligger til grund for Sørlanders projekt.

Tager man Sørlanders bog for det, den foregiver at være – en rationel argumentation for at kristendommen, i modsætning til islam, er forenelig med rationalitet – virker bogen for så vidt meget tilforladelig.

Problemet er imidlertid, at Sørlander tydeligt er drevet af motiver, der er aldeles irrationelle, og som han selv næppe kan have begreber for, fordi rationaliteten i hans forestillingsverden udfylder hele sjælen. Psykologien ved, at der findes andre og mere raffinerede motiver i sjælen, end dem, logikken kender til. Man gennemskuer derfor ikke Sørlander ved at gennemskue hans argumentation, men ved at gennemskue det uerkendte udgangspunkt for hans argumentation.

I MIN ANMELDELSE af Sørlanders bog sammenlignede jeg ham med en tryllekunstner. Jeg ser nu, at det var en dyb uretfærdighed, for en tryllekunstner er en person, der laver illusionsnumre, som andre ikke kan gennemskue, men som han selv forstår. Strukturen hos Sørlander er en helt anden. Sørlander bedriver nok illusionskunst med fornuften, men han gennemskuer på intet tidspunkt selv, hvad det er, han gør.

Han er selv det første offer for sit bedrag. Det rejser spørgsmålet: Kan man tro på, at en mand, der ikke kan gennemskue sig selv, kan gennemskue ret meget andet?

Sørlander påberåber sig, at modsigelsesprincippet er grundlaget for hans tænkning, i modsætning til mange andres, heriblandt min.

Modsigelsesprincippet er hverken Sørlanders eller Aristoteles’ opfindelse. Man kan næppe forestille sig nogen tænkning, som ikke betjener sig af modsigelsesprincippet, og det er altså ikke det, der er det særlige kendetegn ved Sørlanders tænkning. Hvad der adskiller Sørlander fra andre, er ikke, at han tænker logisk, men at han ikke kender til, at der skulle være nogen grænser for, hvor meget logikken fylder, og hvad den kan præstere.

Jeg må således give Sørlander ret i, at der er forskel på vores fornuftsbegreber, men den består ikke i, at jeg ikke accepterer modsigelsesprincippet; den består i, at hans fornuft er dogmatisk og min er kritisk.

Den ukritiske fornuft har en ulyksalig trang til at genfinde sig selv i den ydre verden, og det er netop, hvad der gør sig gældende, hvor Sørlander forsøger at markedsføre kristendommen som en rationel religion.

Når nu hans credo står til modsigelsesprincippet kunne man anbefale ham at bringe det i anvendelse over for kristendommen. Han kunne passende begynde med jomfrufødslen og ende med kødets opstandelse og se, hvor meget fornuft han finder i de fortællinger.

Det er åbenlyst, at Sørlander, der ellers lader til at finde protestantismen særlig rationel, ikke kender til Luthers syn på fornuften. Luther betegnede fornuften som en hore, fordi den stiller sig til rådighed for alle formål.

Sørlander kender tilsyneladende ikke Luther, men man skulle næsten tro, at Luther havde kendt Sørlander.

Asger Brandt er idéhistoriker og anmelder ved Kristeligt Dagblad


Hermed håber jeg at have inspireret til en god, saglig og frugtbar debat om rationalitetens grænser, dér hvor fornuften hører op og hvor troen begynder.

Hilsen

Ipso Facto pifter


------
"Det er en fordomsfri bog, Sørlander har skrevet. En af de bedste i Danmark om tidens store emne". - Klaus Wivel i Weekendavisen.

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Ecuadors præsident erklærer nødretsti..
01/05/2024 07:35
Den amerikanske forfatter Paul Auster er..
01/05/2024 06:12
Kan Niels Holck udleveres til Indien? Re..
01/05/2024 05:50
Politiets arbejde er færdigt ved skibsb..
01/05/2024 05:30
FN-chef efter meldinger om massegrave i ..
01/05/2024 02:44
Nyheder fra Religion.dk