annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15893236
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400291
Et andet syn 2004696
Åndelig Føde 1608137
Jesu ord 1534934
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 574 gæster og 44 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?

Kære Hanskrist

Du mener, at jeg med nedenstående sætning har opstillet en modsætning, som du ikke er enig i:

"Kærligheden forudsætter ikke en religion men relationer; det gode i livet skyldes ikke kun Kristusbegivenheden men måden, hvorpå vi mennesker er til stede – Citat slut."

- For mig at se, ligger der ikke en specifik modsætning i forholdet. Bemærkningen var henvendt til treram, der skrev, at 'er der kærlighed i luften, bliver religionen glemt'. Dermed modstiller treram religion og kærlighed - med andre ord mener treram vel det, at religionen ikke er en forudsætning for kærligheden, hvilket jeg på sin vis er enig i. Jeg skriver ikke, at religion og kærlighed skal modstilles. Det vigtige for mig bliver i stedet at pege på, at kærligheden er relationel, hvilket vil sige, at den forudsætter den anden; jeg-du relationen. Dette forhold gør sig ligeledes gældende i gudsforholdet, Kristusbegivenheden, og som du citerer Paulus for:

"Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven. Budene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde. Rom 13, 8 – 10."

Hvad angår det gode i tilværelsen henviste jeg her til Løgstrups
skabelsesteologi, hvori han bl.a. fremhæver, at "det gode/det lykkeliges tilstedeværelse" ikke KUN bliver en realitet gennem Kristusbegivenheden, idet Løgstrups pointe jo netop er, at det indgår i skabelsen - en skabelse vi skal passe på med ikke at "blive væk i", bundet til negative selvforståelser og tilintetgørende selvopholdelsesmønstre. Her bliver Kristus "det nye liv" - Jesu forkyndelse er at forstå som det nyskabende led i Guds skabelsesværk.

Hanskrist, jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår din indvending, om du måske har mistolket min bemærkning til treram? Jeg vil gerne inden jeg forholder mig til det mere teoretiske i Kristusbegivenheden nå frem til en klarhed.. smiler

Mvh
Anne (måtte skrive indlægget lidt hurtigt, beklager)
Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Anonym
15/05/2024 18:23
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Første tv-debat mellem Biden og Trump p..
15/05/2024 18:06
Vejarbejde på både den nye og den gaml..
15/05/2024 17:10
Joe Biden tager udfordringen op: Er klar..
15/05/2024 16:59
Mand dømt til psykiatrisk behandling fo..
15/05/2024 16:51
Løkke: 'Et anslag mod demokratiet'
15/05/2024 16:35
Nyheder fra Religion.dk