annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 54 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?

Det lyder rent ud sagt som noget teologisk sludder. Er det det som kaldes kristologi? Hvad mener Løgstrup, Tillich og Boenhoffer om dit og dat. Jeg kan da finde meget livsvisdom i Jumbobøger hvor Anders And altid lader sig narre af rigdommens falske trylleri og Onkel Joakim drager på fodrejse verden rundt med blikket fastnaglet til Jorden for ikke at gå glip af en eneste femogtyveøre.

Det forekommer mig at al denne teologi er aldeles ødelæggende for forståelsen, den direkte opfattelse. Hvis alle disse storslåede tanker skal have nogen værdi må de have en virkelig baggrund, ellers er de kun fantasi.

Det har nok været kristendommens største problem gennem de sidste par tusind år at den bygger på fortolkninger og at den bliver fremført af mennesker som ikke har noget egentlig begreb om hvad de snakker om.

Den Gud jeg har hørt om finder man ikke i de velbjergedes lag, ved de bugnende borde og de kæmpemæssige tankeslotte der, som Møllehave, kan tale og tale i det uendelige.

I Danmark har vi efterhånden fået opfyldt alle vore behov og vi keder os gudsjammerligt fordi vi har glemt at tage livet alvorligt. Vi stiller aldrig spørgsmålstegn ved noget. Derfor kan alle hele tiden vide alt selvom det de ved er helt forskelligt.

Men bortset fra det teologiske sludder synes jeg, som altid, at du har ret. Gud - eller Kristus om du vil - findes ikke for enden af det teleskop som er rettet ud imod universet, men derimod i forståelsen af en selv i de menneskelige forhold.

At leve i verden uden at tilhøre den - det har vi aldrig hørt om - det ville også være for anstrengende.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk