annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15893236
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2400291
Et andet syn 2004696
Åndelig Føde 1608137
Jesu ord 1534934
Galleri
Den store synagoge i Krakow.
Hvem er online?
0 registrerede 594 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?

Kære treram

Jeg forstår sandelig godt, at du bliver forvirret, og det glæder mig til dels at læse dine spontane udtryk. Dog, jeg kan ikke love, at jeg med dette indlæg kan gøre dig mindre forvirret, da tiden som sagt er lidt knap.

Nu er det sådan, at vi troende også bare er mennesker med udtryk, også hvad gælder kristendommen. Det er mit gæt, at din forvirrig bl.a. beror på, at jeg m.fl. udtrykker os på en anden måde end det kristedomsudtryk, du i sin tid blev vant med. Det er jo netop det, jeg så ofte har forsøgt at sige dig. Min generation blev ikke indprintet noget om synd og andre kristne termer, der var blot et kristendomsfag med nogle historiefortællinger, men jeg husker intet af det, og kom ikke i bekendtskab med kristendommen som sådan. Hertil vil jeg side, at teologien ikke er en statisk "videnskab"/disciplin som andre videnskaber heller ikke er det. Kast blot et blik på kirkehistorien og den magt kirken havde gennem mange århundrede og så den tid, vi har i dag, hvor kirken mere er et tilbud. Desuden befinder vi os på den debat, hvor der "leges" med vore forskellige tanker og synspunkter, og det kan godt være, at Hanskrist kalder sig "hardcore kristen", men det er han jo ikke i konservativ forstand, snarere på tænkningens (teologiens/filosofiens) præmisser.

Da jeg i sin tid startede på religionsdebatten, stod der Løgstrup på min indre lystavle, men langsomt begyndte han at glide ud, fordi "Den etiske fordring" begyndte at kede mig, og kristologien blev på en måde mere relevant. I forbindelse med dit indlæg i går kunne jeg så med glæde konstatere, at netop Løgstrup var - trods det besværlige i skabelsestroen (Gud som skaber versus naturvidenskaben) skabelsesteolog og fænomenolog. Arne Thomsen finder også, at Løgstrups fænomenologi er brugbar, men det jeg nu vil fremhæve er, hvad vi forstår ved skabelse og nyskabelse.

Det centrale punkt for Løgstrups skabelsesteologi er de suveræne livsytringer . Disse er før-etiske, dvs. de leverer moralens indhold men er ikke identiske med moralske eller etiske normer, hvilke vi selv gennem vores selvopholdelse er med til at skabe. De suveræne livsytringer involverer mennesket uden, at det er på menneskets egne betingelser, for godheden (barmhjertighed, tillid, talens åbenhed m.fl) skyldes ifølge Løgstrup Gud selv. Det betyder med andre ord, at vores tilværelse ikke bunder i det meningsløse, det destruktive, i arvesynd. Det springende punkt er, at det gode ikke blot kommer ind med Kristus for at sejre over det onde, for det gode er en del af vores tilværelse, både ontologisk og kosmologisk (og her bliver Ole Bjørns tråd pludselig interessant).

Tilintetgørelsen er for Løgstrup (og dette kan vi næppe være uenige i) en integreret del i tilværelsen, hvor vi må leve med truslen om det tilintetgørende (det modsatte af nyskabelsen).

Det Løgstrup gør er at vende menneskers moralitet og behov for at ville forklare det meningsløse 180 grader for i stedet at give en analyse af det lykkeliges/det godes tilstedeværelse. Han skaber så at sige en dialektik mellem det før-etiske (de suveræne livsytringer) og det etiske (de etiske forskrifter), og mellem skabelsen og nyskabelsen. Nyskabelsen finder vi i Jesus forkyndelse, der - som en fornyelse ud over det gamle - fordrer, at vi tager stilling og involverer os i ubekymrethed (jf. bjergprædikenen).

Så - fri os fra den bogstavelige læsning og lad dit rige komme.

Mvh
Anne
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
15/05/2024 14:46
Vigtige præciseringer
af Anonym
15/05/2024 14:24
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Årets første sommerdag i Danmark - 25,..
15/05/2024 16:04
USA vil give Ukraine ekstra milliarder
15/05/2024 14:14
Politiet har ophævet afspærringer i Sl..
15/05/2024 13:58
Musikeren Karen Mukupa får som den før..
15/05/2024 13:47
Københavns politi leder stadig efter 15..
15/05/2024 13:39
Nyheder fra Religion.dk