annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 468 gæster og 35 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: EN HELT NY RELIGION?

Kære Arne.

Du tager fejl. Jeg giver mig ikke af med at vurdere dig. Det har jeg ingen forudsætninger for, da jeg ikke kender dig godt. Jeg vurderer udelukkende dine indlæg, og det mener jeg at være i min gode ret til, når du pådutter mig meninger, som jeg ikke har.

Sproget indeholder forskellige ord, for at det skal kunne dække forskellige begreber. Jeg er ret omhyggelig med at vælge de rette ord, der kan udtrykke mine tanker. Når du så efter forgodtbefindende udskifter mine ord med andre begreber, så bliver jeg jo nødt til at korrigere dine udlægninger.

Jeg har ikke på noget tidspunkt talt om at stifte en kosmisk religion. Jeg har stillet nogle spørgsmål til andre om, hvad de mener er nødvendigt for at folk i bred almindelighed kunne komme til at betragte fascinationen af universets kompleksivitet som et brugbart alternativ til tilbedelse af transcendentale væsener. Bemærk, at der er et spørgsmålstegn efter religion i min overskrift. Du kan betragte det som en undersøgelse af menneskets religiøse behov.

Så pådutter du mig en "afvisning af Gud." At afvise er en aktiv handling. Jeg afviser ikke gudsbegrebet. Gud er en realitet i nogle menneskers bevidsthed, og jeg afviser ingen realiteter. Jeg har ofte i tidligere indlæg redegjort for min opfattelse af dette begreb, og jeg skal gerne gentage det her.

Gud(er) er menneskers betegnelse for årsagerne til de fænomener, som de ikke kan forstå. Efterhånden som videnskaben kan forklare fænomenerne, bliver grænserne for Guds "myndighedsområde" presset tilbage.

Som du ser, har jeg tildelt "Gud" langt det største område. Det kan næppe siges at være en "afvisning".

Vi har i sproget begreber som opfattelse, tro og religion, hver med sit helt forskellige betydningsområde. Dem kan man ikke ombytte i flæng, uden at man kraftigt fordrejer betydningen af en udtalelse. Det er derfor jeg anbefaler dig at spørge om, hvad jeg mener, hvis der er ting, der forekommer dig uklare eller kontradiktionære.

Jeg ved nøjagtigt hvad jeg mener, og jeg vælger de mest præcise ord til at beskrive det, som sproget giver os mulighed for. Andet kan jeg ikke gøre. Det gælder også min brug af begreberne subjekt og objekt.

Mvh

Ole Bjørn ;)


P.S. Hvis ikke du har nogen opfattelse af, hvad Einstein brugte Madame Blavatsky's bog til, hvorfor så anvende det i din argumentation?

Ifølge folk som kendte ham brugte han den som inspirationskilde til utraditionel tænkning, og han lavede mange notater i margenen om de tanker og ideer, den inspirerede ham til. Han har i hvert fald aldrig givet udtryk for theosofiske synspunkter.

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
45 mennesker dræbt i oversvømmelser i ..
27/04/2024 23:17
31-årig fængslet og sigtet for drabsfo..
27/04/2024 23:12
Ny lov giver op til 15 års fængsel for..
27/04/2024 22:05
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
Nyheder fra Religion.dk