annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Solopgang med flot fuldmåne
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 327 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Kræn-P
Emne: Re: HOLDER RELATIVITSTETEORIEN?


Kære Ipso Facto.

Som blot en lægmand, der interesserer sig for teoretisk fysik, har jeg nok ikke så meget at bidrage med, men du får det lidet, som jeg har. Måske kan andre korrigere og/eller supplere.

Jeg vil tage udgangspunkt i, at vi ikke kan vide noget om, hvordan universet er ’i virkeligheden’. Vi kan kun fortolke de foreliggende fænomener, som vi registrerer dem eksempelvis gennem sofistikerede måleapparater, og så beslutte os for, hvad vi mener at kunne ’sige’ derom. Og som regel udtrykt i en matematisk formalisme.

Et eksempel på, at vi kan sige, at relativitetsteorien har noget for sig, er planeten Merkurs peri- og apheldrejninger. Perihelet er det punkt, hvor Merkur er tættest på solen, og aphelet er punktet, hvor den har den største afstand.

Disse to punkter flytter sig på en måde, der ikke lod sig forklare ved hjælp af Newton’s matematik, men tingene faldt på plads, da man brugte Einstein’s ligninger for krumningen af rumtidskontinuet i solens gravitatonsfelt.

Et andet indicium for relativitetsteoriens anvendelighed er målinger af fiksstjerners position under totale solformørkelser. Her bliver fiksstjerner, der ellers skulle være skjult af solen, synlige. Dette skyldes, at deres lys passerer igennem solens gravitationsfelt, hvor rumtidskontinuet er krummet. Dette er tillige en demonstration af, at den euklidske geometri er utilstrækkelig ude i rummet.

Et tredje indicium er de såkaldte ’gravitationslinser’. Fjerntliggende kvasarer kan for eksempel ses mere en ét sted, når man retter de store teleskoper mod dem. Dette forklares med, at der ligger en kæmpegalakse på lysets vej imod os, så det passerer igennem et krummet felt. Derfor ser vi kvasaren mere end ét sted, og at de to eller flere billeder er identiske, kan kontrolleres gennem spektralanalyse.

Et fjerde indicium er dobbelt-elektronstjerner, der kredser om hinanden. De skal ifølge Einstein’s ligninger tabe masse, der jo er ækvivalent med energi. Derfor skal deres rotationtid langsomt ændres, og denne effekt har man faktisk kunnet måle. Dette fænomén anses af nogle fysikere for at være det bedste indicium for, at relativitetsteorien holder vand.

Spørgsmålet om, hvorvidt relativitetsteorien er forenelig med kvanteteorien, har jeg ikke noget bud på. Imidlertid har Penrose og Hawking beskæftiget sig med med muligheden af, at de begge kan være i spil samtidigt i forbindelse med sorte huller. Et sort hul har en såkaldt ’begivenhedshorisont’, inden for hvilken intet kan undvige, uanset hvor stor hastigheden er. Ikke engang lys kan undslippe.

Ifølge kvanteteorien eksisterer tomt rum ikke, idet der altid vil være vacuum-fluktuationer, hvor virtuelle partikler opstår i par, hvorefter de annihilerer hinanden inden for den minimale tidsgrænse, som ubestemthedsrelationen sætter. På begivenhedshorisonten kan den ene af disse partikler falde ind i det sorte hul, medens den anden undviger, så der skulle kunne detekteres stråling fra det sorte huls begivenhedshorisont.

Hvis det sorte hul er meget lille, vil denne effekt kunne få det sorte hul til at ende sine dage i en kraftig eksplosion. Derfor leder man efter kraftige glimt af gammastråling, der kunne bekræfte teorien om samspillet mellem kvanteteorien og relativitetsteorien. Om den seneste forskning på området, véd jeg intet. Men muligvis kunne andre sige noget mere præcist herom.

Dette var, hvad jeg kunne bidrage med, og hvis blot læserens forvirring er rykket op på et lidt højere plan, er hensigten sket fyldest.


Med venlig hilsen

Kristian Pedersen

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Danske stafetter misser første OL-mulig..
05/05/2024 03:24
Se billederne: Massive oversvømmelser r..
05/05/2024 01:44
Tesla sagsøger Tesla
04/05/2024 23:58
Kirkeministeren: 'Vi kan hylde popstjern..
04/05/2024 22:36
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Nyheder fra Religion.dk