annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15659804
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380304
Et andet syn 1989662
Jesu ord 1522485
Åndelig Føde 1515215
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
2 registrerede ABC, Arne Thomsen 355 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Nå nu er jeg rolig igen, du er stadig bibelfundamentalistisk orienteret Tikka, hvilket dit åndløse indlæg viser tydeligt, nemlig gemmer du dig selv bag Bibelen, hvilket jo er åndløst, ikke at sætte sig selv på spil, og kunne føre en levende samtale med et andet menneske og svare på hvad du bliver spurgt om.

Lisbet Kjær Müller:

Kristendommen er ikke en bogreligion, hvor vi bare kan slå op og citere fra. Det er en bespottelse imod Ånden bare at gentage Bibelens ord ufordøjede, som om Ånden ingenting betyder, og som om man bare kan gentage det trykte ord.

Det strider imod Ånden at gøre Bibelen til en bog, man bare kan citere fra. Så letkøbt er den ikke, at vi bare kan finde nogle passende steder og gentage dem. Det er gentagelsen, der strider mod den levende ånd, fordi gentagelsen gør ordene til fortid, og Helligånden bliver hjemløs.
Vi skal ikke kendes på citaterne fra fortiden, men på de frugter, vi sætter her og nu. Citat slut.


-0-0-0-0-0-

Engang bibelfundamentalist, altid bibelfundamentalist. Bibelfundamentalister behøver ikke Gud, de har Bibelen som den de tror på. Det er ateisme, så ikke så mærkeligt det er der du er havnet med dig selv, for ihvertfald vil din brug af Bibelen som en facitliste du konstant dømmer dig selv og andre med aldrig kunne føre dig til Gud. Du gør dig selv til Gud dommer konstant. Det strider imod Gud Helligånd og dermed kristendommens inderste væsen.

Iøvrigt er det den samme sætning om tro fra Paulus (Hebræerbrevet menes ikke at være et Paulus brev) du fremhæver hver gang, den der kan læses som du gerne vil læse og forstå det, men Paulus taler om tro ca 50 gange, hvad med disse andre ca 50 gange? Er de ikke med i din bibelkonkordantiske opslagsværk? Og har du tænkt over hvorfor de er udeladt? Iøvrigt disse ca 50 steder du let og elegant springer over Tikka som Luther og hele den teologiske verden drøfter hvad tro betyder ud fra, også derfor Luther kan sige som her, som du aldrig kan sige Tikka, eller aldrig har sagt bare noget der ligner:


Tro er ikke den menneskelige indbildning eller drøm, som nogle anser for at være tro. At nogle opfatter forholdene sådan, skyldes at når de hører evangeliet, så farer de løs og frembringer ved egen kraft en tanke i hjertet: ”jeg tror”. Dette holder de så for at være en ret tro; men det er menneskeligt tankespind, som er uden virkning på hjertets grund. Derfor virker den heller intet, og det følger ingen forbedring, ny skabelse deraf.
Tro derimod er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting, at det er umuligt, at den ikke uafladeligt gør godt.
Den spørger heller ikke, om der er gode gerninger at gøre, men inden man når at spørge, har den gjort dem og er altid virksom. Citat slut (hentet fra luthers fortale til Romerbrevet)

Bibelfundamentalister beskæftiger sig sjovt nok ikke med Tro hos Paulus som alle de største Paulus autoriteter og lærde gør, som fx Luther, Albert Schweitzer og Paul Tillich med mange mange flere.

Bibelfundamentalister finder en sølle tekst om tro hvor Paulus ikke tematiserer troen (vender og drejer begrebet), som han ellers gør ca 50 steder, men hvorfor udelader I Bibelfundamentalister disse ca 50 steder? Jo selvfølgelig, fordi I så ikke kunne være Bibelfundamentalister længere, for så ville I nå frem til det samme som Luther siger i citatet ovenfor.


-0-0-0-0-0-

Tro er ikke en viljessag men en gave fra Gud.

Denne tanke har jeg givet udtryk for, sort på hvidt, overfor dig Tikka og Arne ved flere lejligheder gennem nu flere år når vi har drøftet det kristne trosliv, den kristne tro.

Bare så der ikke skulle være tvivl, for det forekommer mig at du læser mig som om jeg stiller mig tvivlende op heroverfor, men det gør jeg sørme ikke, det er vand på min mølle.

At du skrev det glædede mig et kort øjeblik fordi det vidnede om at du behøver Gud i dit liv. Men det fik du hurtigt afkræftet, allerede dit næste indlæg var Bibelen igen blevet din Gud, din afgud.

sæt nu dig selv på spil Tikka (som Arne så ofte har bedt dig om), at du gemmer dig bag Bibelen er tegn på åndløshed, og simpelthen for dumt, det virker ikke overbevisende, tværtimod virker det tvangspræget, som om du ikke er fri
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af Anonym
20/04/2024 06:35
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Region vil tage hul på milliardlån til..
20/04/2024 12:26
Coops regnskab går i minus med 717 mill..
20/04/2024 11:31
Clara Tauson er finaleklar uden kamp
20/04/2024 11:28
Haiti er hærget af vold: Bander bortfø..
20/04/2024 11:04
Politi undersøger sprængning af pengea..
20/04/2024 10:06
Nyheder fra Religion.dk