annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20959472
Åndelig Føde 2726320
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2646563
Så er der linet op... 1981641
Jesu ord 1677655
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 11 gæster og 136 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: VÆREN - IKKE-VÆREN

Hej ABC..

” Er der nogen som ikke vil hjælpe vedkommende? Vi skal allesammen dø afligevel, så hvorfor ikke vælge atom-døden, og så hjælpe nogle samtidigt?”

- Dette er slet ikke pointen med eutanasi. Hvad du derimod her beskriver, lyder mere som en opgivende fatal holdning overfor livsduelighed og glæde ved livet, for såvel raske som syge mennesker – og for med den slags fantasi at foregøgle at overnaturlige idéer som reinkarnation og gudetro sku’ være et attraktivt alternativ til en livsanskuelse der i modsætning til glad mystik om livet og naturen, tar udgangspunkt i en virkelighedsanskuelse mennesker daglig oplever og må forholde sig til rundt omkring i verden.

Der er tale om en humanistisk tilgang til liv og død, at man med indsigt og forståelse for naturens processer, livets forgængelighed, sagtens kan bygge fornuftig politik med udgangspunkt i respekt for mennesket, og samtidig vise forståelse og anerkendelse for religiøse livssyn – der dog viser mere om kulturelle processer, og mindre om naturlige.
Du behøver ikke frygte for dit livssyn. Mennesker har skam frihed til at tro og mene hvad de vil om livet og naturen. Men du må da være enig i, at skal politiske værktøjer med fordel ku’ anvendes til at skabe levedygtige kultursamfund, da må de bestå af dyb forståelse for naturkræfter, altså bestå af virkelighedsforhold.

Det gl. Alexandria var fx et kultursamfund bestående af masser af livsanskuelser og uens religioner; der må ha’ været sjove templer alle vegne, formentlig som i det gamle Rom. Det er m.a.o. før lykkedes mennesker at skabe sameksistens med overordnede politiske hensyn. I dag har man større forståelse for mange naturforhold p.a. stigende viden; viden er en selektiv proces, så den udvikling vil fortsætte og dvs. at mennesker med tiden skaber andre udsigter med ny og dybere indsigt. Det er bare en langsom udvikling, og i denne langsommelige udvikling, vil selvfølgelig også kulturelle værdisyn og trosanskuelser forgå, nøjagtig som når vi ser tilbage på folkesagn og folketro i dag, hvor man nok ka’ le ad diverse former for overtroiske fortællinger, men mange af disse bestod jo af tiltro og tillid til at det man fik at vide var sandt, selvfølgelig med visse forbehold, hvortil mennesker jo har knyttet stærke følelsesmæssige bånd – tænk bare på historier om hekse og trolde, hvad du selv følte, og måske gemte dig under bordet når du var alene hjemme et par timer?
Særlig døden har altid været forbundet med smertefulde fortællinger, og smerte undgår vi alle jo helst som pesten. Vi er for en stor del nydelsesfulde skabninger der helst resignerer ved udsigten til smertefulde kendsgerninger. Vi vil helst tro det der behager os mest. Men det er jo bare en selvforståelse vi med tiden tilegner os i livet. Vi lever ikke i naturen, som vore aner engang gjorde, det gør det let for os at tro en masse om naturen, der jo ikke tar noget hensyn overhovedet. Det var dét jeg forsøgte at sige tidligere, at det jo ikke er så underligt at vi fantaserer en masse om naturen, når vi ikke har noget egentlig forhold til den. Eller sagt på en anden måde, at dine spørgsmål i stedet for fantasier burde rette sig imod hvad noget naturligt egentlig ér. Om der fx er nogen logiske (sproglige) referencer til naturen i din egen tillid til fortællinger der tar udgangspunkt i idéer om reinkarnation, eller om referencer du finder, blot består af henvisninger til andre fortællinger, men uden forbindelse til naturen?

mvh
Simon
Seneste indlæg
Troens frihed
af Tikka
31/05/2025 20:52
Misforståelsen
af somo
26/05/2025 10:06
Religioner globalt set
af Arne Thomsen
22/05/2025 19:22
Lys
af Hanskrist
18/04/2025 04:14
Den religiøse spirituelle dimension
af Arne Thomsen
14/04/2025 19:37
Nyheder fra DR
Kina kalder USA's forsvarsministers besk..
31/05/2025 19:45
Hamas har afleveret svar på amerikansk ..
31/05/2025 17:57
Den tyske kansler skal besøge Trump
31/05/2025 16:56
Astrup og Rasmussen er færdige i Singap..
31/05/2025 16:12
Den arkæologiske udstilling Vedbækfund..
31/05/2025 13:10
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
87 meldes anholdt i Istanbul efter demon..
31/05/2025 23:20
Rusland melder om syv dræbte og 30 sår..
31/05/2025 22:04
Moderne fortolkning af Holberg-værk hyl..
31/05/2025 21:25
Trump erstatter kandidat til at stå i s..
31/05/2025 20:16
Trods trusler og fordomme: Festival fejr..
31/05/2025 18:00