annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15708519
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383990
Et andet syn 1993248
Åndelig Føde 1530262
Jesu ord 1524789
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 469 gæster og 55 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Anonym
Emne: Re: Evolution eller skabelse eller...


Hej Arne

Indsendt af: Arne Thomsen


Du skriver - om efter døden:
Citat:
Kan det dog bevises, at der ikke er noget, så vælger jeg den totale udslettelse af menneskeheden.

Det får mig til at tænke på Søren Kierkegårds Stadier på livets vej - her ultrakort gengivet:
Citat:
Spidsborgeren. Kierkegaard mener at mennesket adskiller sig fra dyrene og planterne ved at have et selv – altså en bevidsthed, en ånd. Denne bevidsthed har muligheden for at forholde sig til sig selv, men det gør spidsborgeren ikke. Denne person har endnu ikke set sig selv og lever derfor i ligegyldig konformitet og vane.
Æstetikeren. På et tidspunkt tvinges spidsborgeren til at forholde sig til sit eget selv, men vil med det samme forsøge at flygte fra sin egen eksistens, fx ved forbrug og ødselhed.
Mellemstadie: Ironi el. Ironikeren. Når æstetikeren forsøger at acceptere sin egen eksistens, vil han i første omgang distancere sig selv med ironi. En ironiker der med tiden bliver fortrolig med selvet, vil tage springet mod at blive:
Etikeren. Dette stadie er det egentlig ærlige og ansvarlige punkt, hvor personen er trådt i eksistens og ikke fornægter sit eget selv. Det er en etape hen imod fuld personlig frihed. En etiker har en anden indstilling til livet end en æstetiker, idet han påtager sig mere ansvar og forsøger at gøre gode gerninger i stedet for at prale, som en æstetiker vil gøre. Etik betyder viden om det rigtige og det forkerte, og en etiker har modet til at vælge, hvad han føler er rigtigt. Friheden til at vælge under ansvar giver personen fodfæste i livet, men etikeren vil mangle mening i tilværelsen og vil blive grebet af en eksistentiel angst.
Mellemstadie: Humor.
Det religiøse stadie. Dette er Kierkegaards sidste stadie, som er opdelt i 2 former:
Religiøsitet A. Dette er den konforme og ukrævende religiøsitet, hvor personen trofast går i kirke, beder sin aftenbøn – men mere af rutine end egentlig eget-valg. Ifølge Kierkegaard er denne form for religiøsitet ikke acceptabel, da man ikke tager stilling selv, men snarere bliver styret af religionen som institution (jf. Kierkegaards kritik af folkekirken).
Religiøsitet B. Den lidenskabelige og åndeligt krævende tro er det ultimative stadie, hvor personen indser det paradoksale og absurde i det kristne gudsbegreb: Gud fødes som menneske (Jesus), for at dø på korset og opstå igen, så menneskeheden frelses fra dets synder.

Set med et helheds perspektiv handler det om, at opnå en selverkendelse og selvindsigt som bevæger sig på et metafysisk og abstrakt plan, og skal accepteres af den du er, før man groft sagt finder "mening".
Nu skal jeg bestemt ikke forsøge at gøre mig klog på Kierkegaard - og jeg er i øvrigt heller ikke glad for ordet Gud, fordi der er blevet puttet så mange egenskaber ind i det ord - egenskaber, som for mig mest af alt ligner primitive ønskedrømme - vil i stedet for Gud foretrække Hvad der ligger bag verdens væren - og hvorom vi jo intet ved.

Jeg mener, at vi godt kunne erkende, at vi mennesker befinder os i en langt mere ydmyg situation her i tilværelsen, end vi går og tror.

Vores viden om det helt grundlæggende eksistensmæssige tror jeg mere ligner, hvad vi formoder, gråspurvene kan finde ud af.

De er derfor, jeg er tilhænger af at glemme vores storhedsvanvid for i stedet ydmygt at være taknemmelige for, at vi eksisterer.

Jeg er bestemt ikke muslim, men stillingen på knæ med panden mod jorden - i taknemmelighed over at eksistere - den er egentlig for mig vejen til at elske livet - at have fået denne vidunderlige og ufattelige gave.

Det er så mit svar på dit spørgsmål om, hvad jeg ville gøre, hvis det blev bevist, at der intet er efter døden blinker



Kan man kalde det et svar blinker

Hvis du fandt ud af, at der ikke var noget efter døden - ingen eksistens - ingen Gud - ingenting - så ville du knalde hovedet ned i gulvet og takke for livet?

Det er der vist ikke megen fornuft i? Hjælper det nogen? Alle dem som lider? Vil du bare lukke øjnene? Hvad vil du gøre? Klynge dig til de sidste leveår? Feste?

Sådan noget giver ikke mening for mig.

Giver det mening for dig? Hvor er din solidaritet med de lidende? Er du klar over alt det lort som foregår i verden? Hvorfor vil du ikke trykke på den røde knap? Hvad afholder dig fra det?

Jeg kan godt fortælle dig, hvad der ville ske, hvis en eller anden beviste, at der ikke var noget efter døden, for så ville "alle" håbe, at vedkommende tog fejl.

Måske endda også ateisterne?

Kærlig hilsen

ABC
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
28/04/2024 02:48
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
400 ton nødhjælp er på vej med skib t..
28/04/2024 09:18
Lun søndag ender i tordenvejr
28/04/2024 08:34
To personer er fundet døde i Esrum Sø
28/04/2024 08:30
Russiske journalister varetægtsfængsle..
28/04/2024 08:23
Ny portugisisk regering undsiger præsid..
28/04/2024 03:57
Nyheder fra Religion.dk