annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Uvished

Hej Anonym.

Ja, jeg må jo indrømme, at du har ændret mit syn på Sam Harris til noget betydelig mere positivt - og dét ikke mindst når jeg på den hjemmeside, du linkede til, læser:
Citat:
In these talks, Harris discussed a range of experiences that have traditionally been considered “spiritual”—in particular the phenomenon of self-transcendence. Although such experiences tell us nothing about the origins of the cosmos, they confirm some well-established truths about the human mind: Our conventional sense of self is an illusion; positive emotions, such as compassion and serenity, are teachable skills; and the way we think can profoundly influence our lives and the lives of others.
(Serenity: Klarhed, stilhed, afklaret (eller ophøjet) ro, sindsro)

Det er jo ikke just det samme, som de mener i danske Ateistisk Selskab, der som formål bl.a. har:
Citat:
- at arbejde for udbredelsen af et naturalistisk verdensbillede, der bygger på kritisk tænkning og den videnskabelige metode.
og hvor du og Sam Harris rammer dem med dine ord:
Citat:
Og jeg ville ønske, at de primitive ateister, som har hersket på denne debatportal, ville tage Harris' kloge ord til sig. Men i stedet mener de primitive ateister, at de kan tage videnskaben til indtægt for en masse af deres egne forestillinger, der vitterligt ikke er rationelt belæg for, hvor meget de ellers påberåber sig rationel tænkning.

Selvet, jeg'et, en illusion - dybt vand - som vi jo ganske rigtigt bl.a. også finder i buddhismen blinker

At Harris så åbenbart missede islam's mystik, sufismen, er vel en mindre ting i denne sammenhæng.
Jeg tror godt han ville kunne acceptere et af Jalal-al-Din Rumi's i USA så populære digte:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.
blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk