annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782875
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392200
Et andet syn 1998506
Åndelig Føde 1556692
Jesu ord 1530005
Galleri
Lazarus' opvækkelse
Hvem er online?
0 registrerede 62 gæster og 174 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ALH
Emne: Re: Selvet og Nu'et.

Kære jmp

Du skriver:

At være i nuet betyder netop at være sig selv i nuet.

Jo, jeg synes, at der er en skelnen i, at man ikke skal dyrke Selvet/sit selv men derimod blive mere bevidst om sig selv. Der er en forskel. At søge selvet, stilheden mm. handler ofte om, at man søger noget i sig selv. Det er derfor, at jeg skriver, at al snak om Selvet og Nu'et nemt bliver til klicheer (tomme ord).

Du gør så det, at du imødekommer mit indlæg ved stadig at fatsholde parolen, "nuet". Hvorfor jmp?

At være sig selv betyder ikke nødvendigvis at være sig selv i nuet, for dette - altså nuet - er mere et udtryk for en måde at være til stede på. Om dette har jeg skrevet lidt om til Ole Bjørn/Kræn-P.

Jeg tænker aldrig ved mig selv: I dag skal jeg være tilstede i nuet. Jeg tænker derimod på mangt og meget, hvad jeg skal nå denne dag og meget mere, for tankerne vil altid i mere eller mindre omfang være der. Pointen er derfor ikke et Nu men derimod, om du kan arbejde med dig selv, så du ikke glemmer at være tilstede selv på en presset dag.


Du skriver:

Men vigtigst synes jeg at det er: ikke at sammenligne men derimod at acceptere hinandens forskelligheder og dermed finder man også selv sin rette plads.


Jeg er slet ikke uenig i dit syn på, at mennesker så ofte sammenligner sig selv med andre. Jeg er selv en slem synder der, og den jeg rammer med et sådan ulideligt mønster er jo mig selv. Ved at acceptere hinandens forskelligheder, kunne man nok lære at blive bedre over for sig selv - og for andre. Ofte vil ens selvforhold kunne afspejles i forholdet til og interaktionen med andre.


Mvh
Anne
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
04/05/2024 23:14
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Ung kvinde anholdt for knivstikkeri
05/05/2024 09:50
Kendt krænker er blevet anholdt i ny sa..
05/05/2024 09:18
Verdens største vindmølle får vinger
05/05/2024 08:43
Australsk politi skyder og dræber knivb..
05/05/2024 07:54
Dykker forsvundet ved Skagen
05/05/2024 07:35
Nyheder fra Religion.dk