annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Løve i egen hule nu.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 518 gæster og 62 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Hej Simon.

Det var ellers noget af en "smøre", du her kom med.

Og hvis du var troværdig, så er jeg religiøs, har en gud og bekæmper videnskabelig viden.

Men intet af dette er jo sandt! blinker

Jeg har ikke tilsluttet mig nogen religion, jeg har ingen gud, og jeg går fuldt og helt ind for, at vi mennesker gør alt, hvad vi kan, for at forstå den verden, vi lever i - os selv medregnet.

Vi kan være stolte, synes jeg, af, hvad vi har opnået - og uden tvivl fortsat vil opnå - af viden, men jeg vil ikke være med til at lukke øjnene for, at "kejseren ikke har så mange klæ'r på endda" blinker

Vi ved ikke, hvordan det er gået til, at verden ER. Vi kan ikke komme længere tilbage end til, at "Big Bang" skete, og vi ved ikke hvorfor - ej heller hvad der var før.
Og hvis der ikke eksisterer noget, der hedder "før", hvad var det da, der "eksploderede"?

Vi ved ikke, hvordan det er at dø.
Vi, der er levende, har ingen erfaringer, og de, der har oplevet det, kan vi ikke få viden fra.

Naturvidenskaben beskæftiger sig stort set slet ikke med den slags eksistens-spørgsmål, og de undlader for det meste at omtale dem - mens religionerne ikke beskæftiger sig med ret meget andet.

Det er her, jeg ser religionerne som mislykkede - og naturvidenskaben som tavs.

Det er her, jeg ser verdens væren og egen - samt andres - tilværelse, som både vidunderlig - og ufattelig!

Længere kan jeg ikke komme, men det er også rigeligt til at elske "vidunderet".

I mere end 40.000 år har menneskeheden kredset om eksistens - både religiøst, kunstnerisk og nu også naturvidenskabeligt.

Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree.
sagde Albert Einstein - og jeg holder meget af dette "træ" - og dets "grene" smiler

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk