annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15738219
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2387905
Et andet syn 1995517
Åndelig Føde 1535871
Jesu ord 1527186
Galleri
Svensk træhus
Hvem er online?
0 registrerede 174 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Hej Simon.

Du skriver:
Citat:
Du bør undlade at rode forskellige videnskaber sammen.
Jeg formoder, at du tænker på kløften mellem naturvidenskab og humaniora.

Her hører mine spørgsmål om årsagen til Big Bang, til naturlovene samt om universets fremtid vel utvetydigt til naturvidenskaben.
Men emner som menneskers tanker, følelser, fornemmelser og intuitioner samt drømme kan vel også håndteres naturvidenskabeligt, og for mig er det det samlede naturvidenskabelige verdensbillede, det handler om.
Det er jo dét, der har betydning - som sin del af grundlaget - for at danne sig et verdensbillede.

Du skriver også:
Citat:
Der er ingen sandhed om ”altet” -
Dt er jo en påstand, du ikke kan bevise!

Så skriver du:
Citat:
Der er ingen logisk forbindelse mellem din mistillid til naturvidenskab og Darwin, og jeg aner en underliggende misforståelse af naturlig selektion og ev.biologien -
Mit svar: Der er ikke hos mig mistillid til hverken evolutionsteorien eller naturvidenskaben, men jeg tror ikke på, at dét at danne sig et verdensbillede har betydning for overlevelse.

Det ser ud til, at du tror, jeg afviser Big Bang teorien.
Det gør jeg ikke!
Dét, jeg spø'r om, er: Hvor kom Big Bang fra?

Angående "menneskers tanker, følelser, fornemmelser og intuitioner" - samt drømme - skriver du:
Citat:
Alt sammen egentlig elektriske impulser (fra syre/base forhold) der viser noget om selve sindet (”sjælen” kan du også godt skrotte), og som ad temmelig indviklede veje, fra dine sanseaftryk i hukommelsesceller gennem kognitive funktioner skaber de bevidsthedsprocesser der ligeledes lagres i særlige celler, hvortil din intuition blot er en smutvej der ingen forbindelse har til noget udenfor lagret information under luen dér -
og
Citat:
Det er den indbyrdes trafik mellem data i hjernen der vanskeligt lader sig kortlægge og forklare helt nøjagtigt, men også her udvikles viden støt, for til sidst helt at demontere meget præcise spørgsmål ang. cerebrale funktioner. Dét er prædiktionen Arne!
Mit svar: Ja, kald du det bare prædiktion, men en skovl er en skovl, og din prædiktion er jo intet andet og mere end en formodning, en tro, en overbevisning, som du ikke kan bevise.

Angående dine ord om ”sandheden om tilværelsen”, så minder jeg om, at jeg skrev: hvis der er en, men det er da klart, at hvis man søger at danne sig et verdensbillede, som basis for egen måde at leve på, så er man jo bedre tjent med sandheder end med løgne.

Og når du skriver til mig: "Der er intet mystisk ved din eksistens -" - og jeg svarer: "Hvor ved du dét fra? - eller er det blot noget, du tror?" - så er dit nye svar blot en ny ikke-underbygget påstand: "Mystik er bare fantasier mennesker skaber, hverken naturen eller din eksistens tilbyder mystik som forklaring."
Det er da vist ikke særlig videnskabeligt at bevise en påstand med en ny påstand blinker

Endelig efterlyser du igen og igen nytteværdien af - i dette tilfælde - forsøget på at danne sig et uvildigt verdensbillede.

Her er mit svar, at jeg ikke blot stræber efter nytte - jeg stræber efter at leve og selv om jeg ikke fatter, at verden eksisterer, så elsker jeg den - alt hvad jeg kan smiler

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
30/04/2024 14:16
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Nyheder fra DR
Universitetsprotester i USA: Over 2.000..
03/05/2024 03:10
Tyrkiet stopper handel med Israel
03/05/2024 01:11
Formand for Jyllands-Postens Fond betale..
02/05/2024 23:45
Protesterne i Georgien fortsætter mod d..
02/05/2024 23:20
USA's efterretningschef: Krigen i Ukrain..
02/05/2024 21:19
Nyheder fra Religion.dk