annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
IKON AF KRISTUS
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Angst – Tro – Håb – Kærlighed

Siden det nu ser ud til at være slået fast, at vore to rationalistiske debattører ikke finder nogen mening i at beskæftige sig med noget, der ikke er rationelt, og siden der er ytringsfrihed her på Trosfrihed.dk, kunne de af os, der også er åbne for det irrationelle, vel fortsat beskæftige os hermed – og fortælle om hver vore opfattelser.

Det kan rationalisterne selvfølgelig protestere imod på forskellig vis, men hindre det, dét kan de jo ikke blinker

Og det handler vel om spørgsmål såsom:
- er verden skabt og har "en første årsag”, eller har verden eksisteret i al evighed?
- hvor meget – eller hvor lidt – af verden er (vil) vi mennesker (være) i stand til at opfatte?
- hvordan er det bedst at leve sit liv?
- hvordan kan vi (hvis vi vil) – udover fornuften – bedst udvikle vore medfødte yderligere menneskelige evner?
- hvordan opnår vi ro, harmoni og lykke?

Det er blevet målt, at ca. 65 % af vi danskere har en gudstro, samt at ca. 5 % af os er erklærede ateister.
Forudsat at disse tal er nogenlunde rigtige, kunne man vel spørge om, hvor mange af de resterende ca. 30 %, der går ind for udsagnet: ”Der er mere mellem himmel og jord”.
Det er vist ikke opklaret, men jeg gætter, at det er de fleste.

Ordet, begrebet: Gud - der jo eksisterer i så mange menneskers bevidsthed – hvordan og hvornår er det opstået? – og er det hinsides enhver definition?
Hvordan forholder de gudstroende sig til opfattelsen, at Gud er god, men også har skabt det onde?
Er Gud blot "en spirituel sutteklud”, der kan berolige vores angst?

Religiøs mystik (her også Kristusmystik), er det noget, der er forbeholdt de få, eller er det en alment menneskelig evne, som de fleste af os blot ikke dyrker?

Er tro, håb og kærlighed livskvaliteter?

Er verden et ufatteligt mirakel?

Har Jalal al-Din Rumi ret, når han skriver:
Citat:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel,
Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder.

Jeg har ikke svar på alle de mange spørgsmål, men min opfattelse er, at Gudsbegrebet - der vel stammer fra shamanismens mere end 40.000 år gamle åndeverden - og som jeg i mit sind synes er blevet brugt og misbrugt helt vildt - skulle erstattes af noget mindre fastlåst, som jeg ikke rigtig kan finde ord for udover "det mirakuløse" og "det vidunderlige".

Ligeså opfatter jeg vort begreb "det onde" som noget egocentrisk, der alene fokuserer på vi menneskers velbehag - og ikke på hele verdens væren.

Nu da alt dette ikke synes at have rationalisternes interesse, kunne vi andre måske i fred og ro udveksle idéer om alt det, der ligger udenfor det rationelle, og som i hvert fald nogle af os også finder væsentligt.

(Og skulle rationalisterne alligevel ønske at missionere imod os, kan de vel ignoreres - jeg ignorerer f.eks. også Jehovas Vidner) blinker

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk