annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15703106
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383522
Et andet syn 1992819
Åndelig Føde 1529116
Jesu ord 1524604
Galleri
Brand i 10kV transformerstation
Hvem er online?
0 registrerede 428 gæster og 34 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: NY BIOLOGI: MELLEM DARWIN OG GUD?


Biologen Darwin gjorde livet svært for den skabende Gud, filosoffen Nietzsche slog Gud ihjel i tanken, Marx gjorde forestillingen om Gud til falsk bevidsthed og psykoanalytikeren Freud fuldendte missionen med drabet på urfaderen.

Den banale kendsgerning er, at Gud lever i bedste velgående mens de fire tænkere for længst er lagt i graven. Men at deres tanker og teorier ændrede verden, vor selvopfattelse og den kristne religion, det kan ingen vel benægte. Det er trods alt lykkedes videnskaben og fornuften at få Gud til at fortrække til sin transcendente Himmel hvorfra han må se på uden mulighed for at blande sig, efter at skabningens herre har taget magten.

Lenin forsøgte at skabe et ateistisk paradis på jord. Et projekt som druknede i blod, vold og menneskelig fornedrelse og krævede 100 millioner uskyldige ofre. Hitlers Tusindårsrige var bl.a. inspireret af en perverteret version af Darwinismen og Nietzsches nihilistiske tanker om overmennesket og viljen til magt. Tusindårsriget varede 12 år og udløste den blodigste krig i menneskehedens historie. Måske var fornuften uden Gud slet ikke så fornuftig som man troede? Eller var det blot nogle nye stærke følelser og drifter der løb af med fornuften?

Til næste år er det 150 år siden, at Darwin chokerede verden med sine teorier om vor nedstamning fra aberne i værket "Arternes Oprindelse ved naturlig udvælgelse". Den engelske zoolog T. H. Huxley, bror til Aldous, der forfattede den satiriske fremtidsroman "Fagre nye verden", var en så energisk forsvarer af udviklingslæren, at han blev kaldt "Darwins buldog". Huxley advarede imod de "rene metafysikere", filosoffer som baserede deres teorier på antagelser om universelle sandheder, hvis gyldighed de påstod var nødvendige for overhovedet at kunne drive erfaringsvidenskab. Spydigt gjorde han opmærksom på, at "metafysikernes" ideer svarede til at påstå, at en stens fald ikke ville kunne observeres uden, at der i iagttagerens bevidsthed allerede på forhånd fandtes en ide om tyngdeloven.

Darwins buldog var dog ikke ateist. I stedet introducerede han begrebet agnosticisme i 1860erne. Så lidt metafysisk tvivl må den gode professor nok have haft.

Og hvordan er det så gået med Darwins udviklingslære der henviste skaberguden til skammekrogen? Som alle hypoteser, for at kalde den en teori er at gå for vidt, er den løbet ind i vanskeligheder bl.a. fordi dens oprindelige forudsigelser om gradualisme med mange mellemformer mellem arterne ikke kunne bekræftes af knoglegravernes (palæontologernes) fund.

Udviklingslæren måtte løbende modificeres, men troen på, at man kunne forklare livsfænomenet og dets udviklingshistorie ved hjælp af en mekanistisk hypotese, der alene bygger på fysisk kausalitet, forsvares stadig energisk af Huxleys dogmatiske efterfølgere.

Filosoffen Karl Popper kom for skade at påstå, at udviklingslæren er udformet som en tautologi - en cirkelslutning eller selvopfyldende profeti, som derfor ikke kan bevise noget som helst. Det udløste kraftigt glammeri blandt teoriens dogmatiske forsvarere og filosoffen valgte at modificere sin udtalelse, som en anden Gallilei der blev truet af Inkvisitionen.

Med udviklingen af den nye tværvidenskabelige disciplin biosemiotik er udviklingslæren kommet under frontalt angreb fra kombinationen af empirisk molekylærbiologi, nyfortolkning af fysiske love og naturfilosofi. Angrebet er videnskabeligt set velfunderet og min vurdering er, at fundamentet i Darwins gamle teori ikke holder, men løber ind i et paradigmeskifte af samme radikale art som det den klassiske mekanik løb ind i med relativitets- og kvanteteorien for et lille århundrede siden.

Hvad betyder en radikal ændring af evolutionsteorien for de troende kan man passende spørge?

Min vurdering er, at ateisterne nok bliver lidt mindre skråsikre fremover, mens der gives mere plads til agnosticismen og den ikke dogmatiske religiøse tro.

Som diskussionsoplæg bringer jeg uddrag af et interview med vor førende forsker inden for biosemiotik Jesper Hofmeyer, der siden 2005 kan kalde sig doktor i filosofi, efter antagelsen af hans disputats "Biosemiotik. En afhandling om livets tegn og tegnenes liv". Intervieweren Lene Düwel er ansat på Københavns Universitet.:

Citat:
Biosemiotik viser en ny vej

Jesper Hoffmeyer har netop forsvaret sin doktordisputats om biosemiotik, som er læren om tegn i naturen. I disputatsen udfordrer han den klassiske naturvidenskabelige ide om, at man kan nøjes med de rene naturlove, når man skal beskrive naturen.

Af Lene Düwel, Kommunikationsafdelingen

”Hvordan kan der være noget så mærkeligt som mennesker i verden? Det er det spørgsmål, der motiverer mig”.

Jesper Hoffmeyer fortæller om baggrunden for sin nys forsvarede disputats ’Biosemiotik. En afhandling om livets tegn og tegnenes liv’. I afhandlingen afviser han den klassiske naturvidenskabelige ide om, at man kan beskrive naturen udtømmende ved hjælp af rene naturlove.

Ifølge Jesper Hoffmeyer er der nemlig et problem med mennesket. De gængse naturlove leverer ikke en forklaring på, hvordan det åndelige eller subjektive er opstået i evolutionen. Og så er vi ved selve bogens kerne.

”Den klassiske opfattelse af livets opståen fokuserer på ren kemi. Men jeg mener, at livets opståen primært er et spørgsmål om, hvordan der opstår en asymmetri imellem inde og ude i cellen. Det mest fantastiske ved livet er jo ikke kemien, men at det, der er inden for cellevæggen, interesserer sig for det, der er uden for cellevæggen. Hvordan kan det være, at der i livssfæren er en interesse for noget, som ikke er én selv? En sten interesserer sig jo ikke for noget, der er uden for den selv.”

”Når en bakterie befinder sig i en næringsgradient, så ’svømmer’ den hen, hvor der er mest næring, og det er en meget besynderlig ting, set fra et kemisk synspunkt. For hvorfor gør den det? Hvordan kan den foretage et valg? Bakterierne har altså noget, de foretrækker. Og denne foretrækken af noget frem for noget andet indebærer et ikke-Newtonsk element i verden – tyngdekraften foretrækker jo ikke noget. Den er der bare. Men bakterien kan vælge.”

Jesper Hoffmeyer er den første til at trække på smilebåndet:

”Bakterien kan selvfølgelig ikke gøre andet, end den gør, men der ligger alligevel noget i dens artshistorie, som gør, at den har udviklet sig sådan, at den foretrækker det ene frem for det andet. Og det er faktisk begyndelsen til en intention. Påstanden i min bog er, at dette element af retningsbestemmelse bag aktiviteterne bliver mere og mere sofistikeret i evolutionens løb.”

”Så evolution handler i høj grad om udviklingen af det, jeg kalder semiotisk frihed. Dermed mener jeg evnen til at kunne tyde, tolke og kommunikere betydningselementer med andre organismer i forhold til omgivelserne. Hvis der er noget, der har ændret sig i evolutionens løb, så er det måske især, at der er opstået stadig mere fantastiske talenter for at tolke tegn i omgivelserne. Og det er denne fortolkningskompetence, jeg kalder semiotisk frihed.”

Det store skridt frem i udviklingen af semiotisk frihed skete med fremkomsten af storhovede dyr. De kom frem på et tidspunkt i evolutionen, hvor der opstod meget bevægelige økosystemer, hvor man ikke længere kunne stole på, at generne kunne prædisponere dyret til at foretage alle beslutninger. Det blev med andre ord nødvendigt at have hjerner til at hjælpe med at fortolke tegnene, for det kan generne jo ikke. Og det er dette talent for at tolke tegn, som i de storhovede dyr ender op med at blive et tilløb til bevidsthed, og som ender i det psykosomatiske menneske.

Hoffmeyer er ikke meget for at tale om det åndelige. Han vrider sig i stolen, da han bliver spurgt til disputatsens relation til satsningsområdet.

”I bogen skriver jeg, at vi er nødt til at have en metafysik, der gør det muligt, at mennesket kan være skabt i verden. De religiøse kan selvfølgelig sige, at Gud har pustet liv i mennesket ved fødslen, men det kan jeg ikke, da jeg ikke er religiøs.

Så jeg må stille spørgsmålet: "hvilken metafysik tillader dette at ske?”

”Når jeg holder foredrag om biosemiotik, er der altid nogen, der spørger mig, om jeg er religiøs. Eller som hævder, at det er religiøst, det jeg siger. Jeg svarer altid, at jeg ikke forstår mig selv som religiøs. Den kristne gud har jeg ikke brugt tid og kræfter på i mit liv. Tværtimod. Men jeg er klar over, at den klassiske naturvidenskabelige metafysik ikke synes at slå til. Og dermed er jeg åben for diskussioner på en måde, som mange andre i min verden måske ikke er. Jeg synes, at biosemiotikken viser en vej til, at vi kan være her i verden, uden at vi behøver at tro på guddommelige ting.”

”Men det indebærer en holdning, som andre opfatter som religiøs. For det kræver, at man tilskriver naturen kræfter, som vi ikke kan indfange naturlovsmæssigt, og hvis man identificerer det med at være religiøs, så er det OK for mig” slutter Jesper Hoffmeyer.


Hvad mener debattørrerne?

Hilsen

Ipso Facto pifter


------------------------
"I have come to the conclusion that Darwinism is not a testable scientific theory, but a metaphysical research programme - a possible framework for testable theories." Karl Popper, 1976
Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Min ”religion”
af Anonym
27/04/2024 08:48
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Norge forment adgang til internationalt ..
27/04/2024 10:02
Bagagefolk i Københavns Lufthavn har ne..
27/04/2024 09:41
Grøn-billetter udsolgt på rekordtid
27/04/2024 09:29
Københavnske skoler skal have hjælp ti..
27/04/2024 09:13
Israel og Hamas er stadig langt fra hina..
27/04/2024 09:06
Nyheder fra Religion.dk