annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Intuition

Hej Treram.

Når du hævder, at intuition er vildledende og ikke vejledende (for nu at sige det kort), så ser det jo ud til, at du er uenig med folk som Einstein og de to Niels Bohr folk, jeg citerede ovenfor.
Det er jo din gode ret, men det er vel værd at notere sig, at naturvidenskabelig forskning faktisk benytter sig af intuition og ikke vil undvære denne evne.

Nu er det jo ikke sådan, at det er et valg mellem enten intuition eller fornuft - tværtimod bruges fornuften jo til at efterprøve intuitionen - hvor det er muligt.

Det får mig til at tænke på fænomenet entanglement (klik).
Her ser det da ud til, så vidt jeg ved, at fornuften i første omgang må give op, og det spændende kunne jo være, om der er nogen, der har så gode intuitive evner, så at der kunne blive noget - en intuition - som fornuften kunne arbejde videre med.

Jeg gætter, at din åbenlyse modvilje mod at anerkende intuition, som en værdifuld menneskelig evne, har at gøre med, at vi jo faktisk ikke rigtig kan fatte, hvad intuition er - ja vi kan jo dårligt nok give en nogenlunde dækkende beskrivelse.

Og når vi kommer ud i de områder, hvor fornuften nok aldrig vil kunne hjælpe os - såsom hvorfor verden er, og hvordan den i virkeligheden er, hvordan den er "i sig selv" - så har vi jo ikke rigtig andet end intuition til at hjælpe os i vores nysgerrighed - og ingen mulighed for at efterprøve intuitionerne (Det er vel det, du stort set og med foragt kalder "at være troende") blinker

Vores grundlæggende nærmest totale uvidenhed om eksistens kan vel være skræmmende - og kan vel få os til at afvise emnet - men der er jo også den anden mulighed: at være åben for alle intuitioner herom.

Det er det sidste, jeg går ind for - ikke ensidigt fanatisk troende, men åben for alle intuitioner, idéer, visioner, fantasier om det vidunderlige: at vi er yeah

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk