annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Intuition

Forleden blev jeg spurgt om, hvordan jeg forstår ordet intuition – og jeg må indrømme, at jeg ikke just var alt for ”klar i mælet” blinker

Jeg slog så op på nettet i: Gyldendals Den Store Danske (klik), hvor jeg fandt min egen nok lidt tågede opfattelse helt anderledes klart beskrevet.
Og jeg hæftede mig ved:
Citat:
I modsætning til den rationelle tænkning, der bygger på slutninger fra led til led og over et tidsrum bevæger sig frem mod konklusion, kræver den intuitive indsigt ikke anstrengelse eller intention, men præsenterer uden videre sit indhold for os, helt og komplet, uden at vi kan forklare, hvordan denne helhed fremkom.
og:
Citat:
I sjældne tilfælde kan denne konkrete enhed igen blive indgangen til den totale enhedsoplevelse (unio mystica), som mystikerne beretter om, hvor individet bliver ét med det værendes inderste væsen og i ét nu forstår alt.
samt:
Citat:
Hvor man i Østen, ikke mindst inden for buddhistisk tænkning, traditionelt har værdsat intuitionens umiddelbare og direkte vej til indsigt, har man inden for vestlig videnskab, ikke mindst efter 1600-t.s fornuftsdyrkelse, haft vanskeligt ved at forstå og acceptere intuition som en erkendeform i egen ret.
Inden for kunstens verden har intuition dog nydt respekt som en væsentlig bestanddel af den kunstneriske skaben og inspiration.
Desuden så jeg på:
Videnskab.dk (klik), der ikke synes at have den store tillid til denne egenskab hos os mennesker:
Citat:
Sådan bliver du narret af din intuition
og især vises en række eksempler på synsbedrag.
Der er dog også en række debatindlæg (hvoriblandt også findes indlæg fra en Ole Bjørn Jacobsen, der underskriver sig: Ole Bjørn) og hvor andre fremhæver Spinoza, Kant og Einstein.

Kentaur Træning/Den psykologiske ordbog (klik) fandt jeg dette:
Citat:
C.G. Jung har anerkendt intuitionen som en selvstændig psykologisk erkendelsesform, der er lige så sand og legitim som alle andre typer af erkendelse.
og
Citat:
Intuition er en erkendelsesform, der opfatter helheden i et nu og derfor står i modsætning til det logiske ræsonnement, der leder til helheden ved at analysere dens enkelte dele.
Intuitionen kan fungere på flere planer. På det personlige plan, hvor den giver glimt og indsigt i fx personens højere formål med livet. Men intuition på de højere transpersonlige planer – er indsigten universel, og vedrører dermed hele menneskeheden. Det er fra disse bevidsthedslag at de store ideer om frihed, lighed og broderskab har sit udspring.
og
Citat:
Den mentale udvikling er helt afgørende for intuitionens præcise anvendelse. Den mentale skelneevne og udviklingen af intellektet sikrer, at vi kan vurdere de intuitive indtryk korrekt og omsætte dem i praksis. En overudvikling af intellektet er dog også en væsentlig barriere for intuitionen, for den kritiske skelneevne kan være så dominerende, at den afviser de spontane og intuitive indtryk.
Einstein sagde: Kun intuition, der kan sammenlignes med det forhold der eksisterer mellem mennesker der elsker hinanden, evner at føre vores forståelse udover grænserne for vores logiske forståelse.
Et godt ægteskab mellem sindet og intuitionen sikrer en dyb og korrekt forståelse af virkeligheden – den indre såvel som den ydre. Intuitionens opgave er at give bevidstheden en spontan helhedsforståelse af en kompleks sammenhæng. Dernæst tager sindet over og fortolker, oversætter og verbaliserer intuitionen i kendte termer, der kan kommunikeres videre til andre.
I historien findes der mangfoldige eksempler på mystikere, som det lykkedes at vække intuitionen, men som ikke evnede at overføre indsigten til menneskeheden, fordi de i høj grad savnede den intellektuelle udvikling. Deres indsigt forblev deres egen og var forholdsvis nytteløs for deres medmennesker.
Den rytmiske udveksling mellem intuitiv indsigt og intellektuel fortolkning fører, ifølge Assagioli, til en yderligere udvikling af intuitionen og indtrængning i de højere verdener. Når dette samarbejde fungerer på sit højeste, ser vi det udfoldet hos de fremtrædende tænkere, der virker inden for den skabende kunst, videnskab og religion, og som for altid ændrer livet i menneskets verden.
Når der er behov for virkelig at forstå vores egen, andres, gruppers og vores forholds dybeste essens er intuitionen uundværlig. Intuitionen kan således give den dybeste forståelse for vore medmennesker, en situation eller en opgave, der skal løses. Men den må altid efterfølges af en vurdering af især det kritiske intellekt og praktisk verificering, hvor det er muligt.

Intuition og virkelighed - af Benny Lautrup og Jens Bang, Niels Bohr Institutet (klik) fandt jeg dette:
Citat:
Intuitionen er et vigtigt arbejdsredskab for de fleste videnskabsmænd. Uden intuitionen var det nok vanskeligt at undfange de besynderlige ideer, som dette århundredes videnskab har lagt frem. Men selv om intuitionen er den nok væsentligste kilde til ideer, så kan den ikke bruges til at underbygge videnskabelige resultater. Videnskabelige artikler er derfor også støvsuget for intuitive forestillinger uden formel argumentation.

Hvad bliver så konklusionen - min konklusion?
Jeg hælder nok mest af alt til C.G. Jung (og Albert Einstein) , der sagde, at han anerkendte intuitionen som en selvstændig psykologisk erkendelsesform, der er lige så sand og legitim som alle andre typer af erkendelse.

Og konsekvensen heraf er - som jeg ser det

- at verden er langt, langt større end menneskets fornuft kan rumme

- at intuitionen kan bringe os et usikkert skridt videre
- men at livet/verden fortsat er et ufatteligt under
yeah

M.v.h. Arne smiler
Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk