annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 221 gæster og 72 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Ipso Facto
Emne: Re: OM MISSIONÆRER, REFORMATORER og andet godtfolk.


Kære Anne!

Min henvisning til at min replik til dig står ubesvaret, var blot en simpel konstatering og ikke udtryk for, at jeg rykkede for et svar.

Jeg er godt klar over at du holder ferie nu, og sendte dig da også en lille kort hilsen på chatten i den anledning.

Det ville glæde mig meget, såfremt du når du vender tilbage i næste uge kunne afse tid til en kommentar, også til min lange redegørelse til Arne i dag, hvor jeg går noget mere i detaljer med tingene.

Vi har givetvis et problem på debatten med visse debattører som excellerer i personfnidder i stedet for holdninger og argumenter, og jeg kan vist ikke selv sige mig helt fri for på ukristelig måde ikke altid blot at have vendt den anden kind til, når jeg er blevet urimeligt og groft angrebet, men i stedet reageret efter talionsprincippet (den naturlige lov) som den forhenværende præst Richard Riis kalder denne basale moralske lov.

Og når man gør det, så vokser ondskaben, for deri ligger en vis anerkendelse af den. Så for at få dæmpet personfnidderet ned igen, må jeg også tage mig selv i nakken og konsekvent ignorere alle indlæg som ikke forholder sig til emnet, men negativt og uvedkommende til personen.

Så jeg bliver nødt til fremover helt konsekvent at anvende mit gamle princip for at få filtreret skidt fra kanel: at sådanne ignoranter bør ignoreres, også når de blander ad hominem angrebene med yderst fornuftige spørgsmål som ligefrem råber på et svar.

Personfnidder er som støj på linien der ødelægger den gode saglige dialog. Faktisk har jeg gjort mig nogle overvejelser over netop at identificere det onde som princip med virkningen termodynamikkens anden lov.

Liv er alene muligt i antientropiske systemer, som f.eks. på planeter der kredser om en centralstjerne i passende afstand. Derved kan der opbygges orden hurtigere end entropien kan nedbryde den, og det er en fysisk forudsætning for liv.

Ifølge en moderne fortolkning af termonynamikken kaldet "post-Prigoginean" er den hurtigste måde universelt set at producere entropi på, at opbygge orden så hurtigt som muligt i lokale systemer (som vort). Hver gang en højere orden produceres i et lokalt system må der nemlig produceres endnu mere entropi andre steder i universet for at adlyde det termodynamiske diktat om, at den totale emtropi i universet altid vokser.

Liv er udtryk for en højere orden (en højere ordnet tilstand af stoffet) end død materie, og væsener med selvreflektion og sprog (personer) er en endnu højere orden som derfor producerer endnu mere entropi andre steder i universet for at opfylde entropiloven. Dermed er der givet mulighed for at give en fysisk forklaring på - en lovmæssighed - som forklarer hvorfor livet udvikler sig i en bestemt retning - fra mere simple organismer til mere komplekse - uden at skulle inddrage ikke fysiske forklaringer og uden at den endegyldige forklaring alene ses som "survival of the fittest" på et eller andet niveau: det genetiske, individet, populationen eller artsniveauet.

I et senere indlæg vil jeg forsøge at udvikle disse tanker yderligere. De er også forbundet med den nyeste tværvidenskabelige forskning inden for biosemiotikken som på en måde supplerer og understøtter nogle af sprogfilosofiens resultater. Biosemiotikken ser livsfænomenet som produktion, tydning og udveksling af tegn på alle niveauer i den levende organisme fra det genetiske og cellulære til de processer i vort centralvervesystem som gør os til selvreflekterende sprogbrugende væsener (personer).

Evolutionsteorien er ganske enkelt en ringe teori som ikke forklarer ret meget, hvilket jeg har vidst fra første gang jeg satte mig ordentligt ind i tingene og gennemtænkte dens grundlag. Men det er først i de senere år, at jeg mere præcist kan sætte fingeren på de ømme punkter og gøre mig mere konkrete forestillinger om, hvad der kræves for at nå frem til en bedre teori til forklaring af livsfænomenet og dets udviklingshistorie.

Jeg glæder mig således til i samarbejde med og inspiration fra debattens troende og tænkende medlemmer som er interesseret i seriøs diskussion, at udvikle mine hypoteser om livsfænomenet.

Fortsat god ferie på klippeøen, som jeg ikke har besøgt siden nytåret 67/68 hvor jeg mutters alene kravlede rundt på Hammershus Slotsriun i snestorm smiler

Hilsen

Ipso Facto :whistle:


----------------------
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts." - Skilt som hang på Albert Einsteins kontor på Princeton University, USA.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk