annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15782274
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2392158
Et andet syn 1998450
Åndelig Føde 1556575
Jesu ord 1529984
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
0 registrerede 50 gæster og 212 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Naturvidenskaben og tilværelsen

Spørgsmålet om, hvor mange vi vil være af vores dyreart her på kloden, har været genstand for diskussion i mange år, og den blussede så op igen, da verdensborger nr. 7 milliarder blev født den 31. oktober 2011:
http://videnskab.dk/kultur-samfund/nu-er-vi-syv-milliarder-mennesker-pa-jorden
Citat:
Hvert sekund kommer der mindst ét lille nyt menneske til verden -
siger Pernille Fenger, chef for FN's Befolkningsfond, UNFPA’s, nordiske kontor.

Hvor mange af disse børn, der er ønskede af moderen (og faderen) er der nok ingen opgørelser af, men ret sikkert er det dog, at langt fra alle nyfødte børn er ønskebørn.

En indisk læge (højkaste) fra den uudviklede indiske delstat Bikar, fortalte mig om landsbylivet der, at da flertallet var analfabeter og ikke havde adgang til underholdning om aftenen, var der ikke rigtig andre fornøjelser end sex til rådighed, og da de ikke kendte til, eller havde adgang til, prævention, fødte kvinderne ustandselig børn, uanset om de ønskede det eller ej.

Pernille Fenger fortæller:
Citat:
Og rapporten fra UNFPA dokumenterer da også, at kvinder med adgang til sundhed og uddannelse får færre børn, deres børn får bedre levevilkår, og fattigdommen mindskes.

Spørgsmålet er også besvaret af "demografiens Grand Old Man i Danmark, Poul Christian Madsen":
http://videnskab.dk/kultur-samfund/befolkning-eller-overbefolkning
og det er påfaldende så mange især politisk-økonomiske "dagsordener", der er her.
En enkelt tendens skiller sig dog ud, nævner denne artikel, selvom Poul Christian Madsen er særdeles skeptisk her.
Det er: "Optimum Population Trust, der agiterer for, at vi bør arbejde hen imod "optimale" - dvs. bæredygtige - befolkningsstørrelser. Det vil f.eks. for Englands vedkommende betyde, at befolkningstallet kun burde være på 17 millioner."
(P.t. er tallet ca. 60 milioner, har jeg set):
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1579033/UK-unable-to-sustain-population-says-study.html#
Organisationen (tænketanken) hedder nu: "Population Matters"
http://en.wikipedia.org/wiki/Population_Matters

Men idéen om at reducere vores antal (via oplysning og adgang til prævention) og dermed skabe en helt anden verden end den, vi kender i dag, den eksisterer altså - og bringer åbenbart følelserne i kog.

Mon sandheden i virkeligheden er, at på bunden af vore hjerter - hos de fleste af os - og uanset al sund fornuft - vil vi helst være så mange som muligt? blinker

P.S.: De sædvanlige manipulerende indlæg fra Simon og Ole (hvor jeg næsten konstant påduttes noget, som jeg ikke mener, og som jeg derpå alligevel bedes forsvare) vil jeg ignorere blinker

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
04/05/2024 21:03
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Uvejr bremser USA's byggeri af mole ud f..
04/05/2024 22:09
Korrespondent efter lokalvalg: Labour ka..
04/05/2024 21:47
Tusindvis af israelere i ny protest mod ..
04/05/2024 21:21
Parlamentsformand 'forfærdet' over angr..
04/05/2024 19:23
Tidsstraf koster for Magnussen igen, ige..
04/05/2024 19:08
Nyheder fra Religion.dk