annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15713427
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2384425
Et andet syn 1993640
Åndelig Føde 1531563
Jesu ord 1526022
Galleri
Vinter Nytårs Løbehilsner fra Nordjylland
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 523 gæster og 47 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Simon
Emne: Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål.

"Nu ved jeg ikke rigtig, om jeg kan kaldes "troende", "religiøs" eller "agnostiker", og jeg er faktisk også ligeglad med alle disse kategorier".

- I betragtning af dine konsekvente forkyndelser af en "kærlighed" til netop overnaturlige grundsyn på livet såvel som til mennesket som individ, da ka' du med fordel udelukke agnostikeren..;)

"Hvad menes der med udtrykket "en åndelig verden"?..".

- Spørgsmålet var jo: "Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?"...men det har du ikke taget stilling til?

"Ole får næppe mange svar på sine ateistiske spørgsmål, der mest af alt minder mig om "den spanske inkvisition".

- Det er faktisk spørgsmål til meninger netop et menneske som du fremmer her på debatten. Så hvis du mener, at spørgsmål til meninger du fremmer er inkvisitoriske, hvad er så grunden til at du fremsætter dem?

"Mit svar: Jeg har ikke nogen bestemt religion, der foreskriver nogen bestemt moral".

- Du har i utallige indlæg beskrevet og henvist til meninger om et (mis)forhold mellem religioner og naturvidenskaber, hvor du gang på gang har beklaget dig over naturvidenskabers manglende moralske/etiske doktriner; ska' den slags belyse dit/din:

1) savn efter naturvidenskaber som def. naturen (i og udenfor dig) efter moralske/etiske standarder?

2) forståelse for forskellen mellem at beskrive naturen som den fungerer/opfører sig, til forskel for religioner der tilskriver naturen at opføre sig efter (menneskelige) etiske/moralske synspunkter?

Hvad mener du egentlig Arne, men det har du måske heller ikke taget stilling til? ;)

"Nu forventer jeg så at se "de ateistisk troendes" svar på de samme spørgsmål".

- Ateister forholder sig såmænd gerne til menneskers trosbekendelser omk. religioners natursyn, men afviser dem når de står uden objektive referencer.

En diskvalificering af trosanskuelser der indfører guder i naturen er (stadig) ikke identisk med det at fremme en tro. M.a.o. er der tale om en afvisning af troens relevans, som forklaring på et (natur)fænomen der står uden evne til eksistens før den ka' påvises. Der er ingen grund til at indføre lyserøde påskeharer som naturfænomener, hvis kun de har eksistens i menneskers fantasi, samme metode kvalificeres også guder efter.

mvh
Simon
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Min ”religion”
af Arne Thomsen
28/04/2024 13:31
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Fare for, at stilladset ved Børsen kan ..
28/04/2024 21:48
Biden og Netanyahu har talt sammen
28/04/2024 20:46
Nødhjælpsorganisation genoptager arbej..
28/04/2024 18:53
Prins Harry markerer tiåret for Invictu..
28/04/2024 18:32
Brøndby snubler i guldkampen, men undg..
28/04/2024 18:21
Nyheder fra Religion.dk