annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15902278
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2401217
Et andet syn 2005367
Åndelig Føde 1611059
Jesu ord 1535305
Galleri
To verdener så forskellige
Hvem er online?
0 registrerede 328 gæster og 32 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Hvad mener du, Ole?.

Det synes at være umådeligt svært for dig at besvare selv simple spørgsmål om din egen holdning, ligesom det er svært for dig at forstå almindelig dansk, Arne.

Jeg har ingen forståelsesproblemer, og heller ingen forklaringsproblemer overfor mennesker med en normal eller højere intelligens.

Årsagen til at du kan købe mælk i et supermarked er, at de selv har købt den af et mejeri. Årsagen til at de har kunne købe den er, at mejeriet har købt råmælk fra en bondemand og forarbejdet den. Årsagen til at bondemanden kan levere mælk er, at han har en besætning af malkekøer. Årsagen til at han har denne besætning er, at han har købt eller selv opdrættet dem. Årsagen til at nogen har kunnet opdrætte dem er, at nogle køer er blevet befrugtet med tyresæd. Årsagen til at der findes køer og tyre er en evolution af organismer, som startede for 3,8 milliarder år siden. Årsagen til at denne udvikling startede er, at stoffet følger visse naturlove, som videnskaben forklarer som en følge af fire fundamentale kræfter. Årsagen til at disse fire kræfter findes er ifølge Big Bang teorien, at det er en enkelt kraft, der blev splittet op i fire på forskellige tidspunkter kort efter Big Bang af grunde, vi kun delvis forstår. Årsagen til at Big Bang indtraf, findes der forskellige teorier om, som vi ikke kan efterprøve i praksis, fordi de ikke fandt sted i vores univers. Big Bang antages altså at være årsagen til vores univers eksistens, men ikke årsagen til hvad der fandtes før Big Bang. Der kan måske være en lige så lang kæde af årsager til årsager, men hvad den første årsag er, hvis den overhovedet findes, kan vi ikke vide noget om, så at spørge om den er tåbeligt. Der findes ingen fornuftige svar.

Men når du ser en bil læsse mælkekartoner af ved et supermarked, og du ved fra andre af deres produkter, at de ikke opstår af sig selv, men at nogen producerer dem, så kan du slutte dig til, at der også er nogen, der producerer mælken. Hvis du analyserer fedtstoffet i mælken og konstaterer, at det er animalsk ligesom modermælk og gedemælk, men ikke som soyamælk eller kokosmælk, så kan du slutte, at der findes et dyr med patter, der ikke ligner en ged eller kvinde. Om dyret ser ud som en ko eller en lama kan du ikke vide, men det er heller ikke væsentligt. Du ved at dyret findes, og at det producerer mælken, sandsynligvis på samme måde som geden eller kvinden.

Jeg har med vilje udeladt svineavl i min forklaring, for det er jo det (eneste) område, du har ekspertise i, men som dyrlæge burde du være i stand til forstå forklaringen. Der er væsentlig forskel på at finde en årsag til en begivenhed og på at finde den første årsag til alt. Jeg har prøvet en lignende forklaring på børn, og de har ikke haft problemer med at forstå det.

Jeg mener at videnskaben en dag vil være i stand til at opstille en tilfredsstillende og brugbar forklaringsmodel for tilblivelsen af vort fysiske univers samt for den årsagskæde, der leder mennesket til at tro på ikke-eksisterende guder med menneskelige egenskaber.

Er det klart nok, Arne. griner

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
16/05/2024 15:16
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Samefolket overvejer at sagsøge den nor..
16/05/2024 20:52
Polens premierminister har fået trusler..
16/05/2024 20:23
Ribe-Esbjerg brænder og må nøjes med ..
16/05/2024 20:21
Tre er varetægtsfængslet i narkosag om..
16/05/2024 20:19
Togbusser i stedet for regionaltog melle..
16/05/2024 20:14
Nyheder fra Religion.dk