annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15775428
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2391687
Et andet syn 1998015
Åndelig Føde 1554150
Jesu ord 1529775
Galleri
Forsøg
Hvem er online?
0 registrerede 49 gæster og 188 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: HVAD TROR DU PÅ?


Det er åbenbart magtpåliggende for Ole at vise, at jeg tidligere skulle have skrevet noget i retning af at naturvidenskaben ikke kan nå den fuldkomne sandhed, fordi den er begrænset af sine aksiomer og sin metodik.
Dertil bruger Ole fire citatstumper fra, hvad jeg tidligere har skrevet (næsten for megen ære smiler ).

Om disse citatstumper kan godtgøre, at jeg skulle mene, at naturvidenskaben aldrig vil kunne nå frem til den fuldkomne sandhed, vil jeg lade det være op til hvem, der gider, at afgøre.
Dog vil jeg tilføje, at det efter min mening er umuligt at sige noget sikkert herom, men at min tillid til, at naturvidenskaben skulle kunne nå et sådant mål, "kan ligge på et meget lille sted".

Oles egen tillid her er vist heller ikke just overvældende.
Det, jeg tænker på, er Oles ord i denne tråd (10/02/2012 11:18):
Citat:
Men videnskaben stiller altså heller ikke krav om absolutte sandheder, kun om brugbare og holdbare forklaringer af den fysiske verden, herunder årsagen til dens eksistens.

Ole mener tillige at vide, at:
Citat:
Desværre er Arne ikke den eneste på disse debatter, der mener, at tro kan erstatte viden -
Nu er det jo en gammel "sport" at pådutte andre mennesker meninger, de ikke har, for derefter at nedgøre dem på dette grundlag. Jeg vil derfor lade Oles nye løgn her stå, som den er blinker

Ole skriver desuden:
Citat:
Man kan citere så mange verdensberømte forskere, som man vil - Arne mener at være klogere end dem på deres eget felt, senest med hans benægtelse af deres opfattelse af "Teorien om alting" (TOE), der handler om muligheden for at finde de grundlæggende formler, hvorfra forklaringer på alle universets fænomener kan udledes.
Her påduttes jeg endnu en løgn.
Jeg skrev om bl.a.disse ærværdige forskere 10/02/2012 17:36
Citat:
Nogle tror på TOE (theory of everything) - nogle tror på en gud.
Begge dele er tro - ikke viden.
Og jeg er meget sikker på, at ingen af disse forskere vil hævde, at TOE i dag er viden.
Det er jo ikke, at jeg gør mig klogere blinker

P.S.:
Og nu jeg alligevel er ved tasterne, så forvirrede det det mig lidt, da Ole skrev om agnosticisme:
Citat:
Begrebet agnosticism blev skabt af Huxley i 1869, og han definerede det som;
Citat:
Citat:
The belief in the impossibility of knowing whether there is a god or a future life or anything beyond material phenonoma.

Selve ordet er sammensat af det græske ord for viden (gnosis) og præfikset a (= ikke), altså ikke-vidende i modsætning til ateisme, altså ikke-gudetroende.
hvor Ole efterfølgende fremhæver ordet "belief".

Når jeg "googler" på ordet agnosticisme, så får jeg fra Wikipedia
http://da.wikipedia.org/wiki/Agnosticisme
Citat:
Agnosticisme er det synspunkt at vi ikke ved (eventuelt kan vide) noget om et bestemt område.
Bruges ofte om den filosofiske og teologiske overbevisning, at åndelige sandheder, såsom eksistensen af Gud, er ukendte eller umulige at finde. Agnosticisme kommer fra græsk a (ingen) og gnosis (viden). En agnostiker kan enten mene, at det ikke er muligt at opnå absolut spirituel viden, eller blot, at han/hun ikke selv har opnået denne viden (endnu).
Agnosticisme skal ikke forveksles med ateisme og antiteisme, idet antiteismen klart afviser Guds eksistens, mens ateismen blot er ikke-troende.
Ordet "agnosticisme" blev dannet af professor Thomas Henry Huxley (1825-1895) i Cambridge i 1860'erne. Ordet betegner for Huxley det princip, at der ikke kan opnås sikker objektiv viden om ting, der ikke allerede er demonstreret eller lader sig demonstrere. Eftersom menneskelig viden er begrænset til den fysiske verden, mener Huxley, er det umuligt for mennesket at opnå sikker viden om det overnaturlige eller metafysiske.
Og fra GYLDENDALS - DEN STORE DANSKE
http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Filosofi/Filosofiske_begreber_og_fagudtryk/agnosticisme
Citat:
Agnosticisme, et begreb, der siden T.H. Huxley (1869) er brugt som betegnelse for den opfattelse, at der ikke kan opnås egentlig viden om emner, der er genstand for religiøse og filosofiske spekulationer, og at tavshed derfor er den eneste visdom i denne sammenhæng.
Ordet agnosticisme kommer af græsk a-gnostos 'ukendt, uerkendelig' og -isme.
I snæver forstand angiver agnosticisme det synspunkt, at det ikke er muligt at få vished om Guds eksistens. I modsætning til ateismen, der afviser, at Gud eksisterer, hævder agnosticismen, at spørgsmålet herom ikke lader sig besvare.
I en bredere betydning udtrykker agnosticismen det erkendelsesteoretiske standpunkt, at virkeligheden, dvs. sandheden, ikke kan erkendes. Se også skepticisme.

Nu synes jeg, jeg fatter begrebet agnosticisme lidt bedre.
Og selv om jeg er dybt betaget - og føler mig stærkt inspireret - af "tro, håb og kærlighed" i flere forskellige religioner, så hælder jeg nok mest til at være agnostiker (Det kommer egentlig lidt bag på mig smiler ).
(Vi kender jo alle ordet gnosis fra diagnose - "v.hj.a. viden")

Så mangler vi bare at se på gnostikerne
http://da.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme
Men dette indlæg er allerede for langt blinker

Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
03/05/2024 21:06
Kristendommens ABChristus
af Hanskrist
03/05/2024 15:09
Vigtige præciseringer
af somo
03/05/2024 12:20
Hilsner
af Tikka
03/05/2024 09:21
FRI SEX?
af Anonym
30/04/2024 05:12
Nyheder fra DR
Tre anholdt og sigtet for drab på sikh-..
03/05/2024 23:53
Amerikansk kongresmedlem sigtet for korr..
03/05/2024 21:52
210 døde i oversvømmelser, og nu er cy..
03/05/2024 20:55
Løkke reagerer på advarsel om tiltag m..
03/05/2024 20:51
70 passagerer fik pludselig kvalme på f..
03/05/2024 20:28
Nyheder fra Religion.dk