annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
ER DU GAL MAND
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 472 gæster og 40 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: HVAD TROR DU PÅ?


Nu siger dine fornemmelser jo ikke noget om andre, Arne, men kun om dig selv. Du har stadig ikke forstået forskellen på religiøs tro og videnskabelige antagelser. Tro er baseret på ren fantasi. Videnskabelige antagelser bygger på observerede fakta.

Det illustreres klart gennem førnævnte dictum: Troen kan "forklare" alt, men den kan ikke forudsige noget som helst. Videnskaben kan ikke forklare alt, men den kan forudsige en masse.

Den videnskabelige antagelse, at vi (eller vore arvtagere) en dag vil kunne give en tilfredsstillende forklaring på alt i universet (TOE = theory of everything) bygger på, at hidtil har vi konstant brudt de "uoverstigelige" grænser for menneskelig viden. Intet tyder på, at denne udvikling er ved at stoppe. Tværtimod accellererer den.

Med til dette synspunkt hører også, at alle teorier er forklaringsmodeller, som kan bruges til at forudsige fremtidige begivenheder, og altså ikke absolutte sandheder. Absolutte sandheder er blot noget, som religiøst troende tror på.

Mange er et relativt begreb. Det er kun en meget lille procentdel af alverdens naturvidenskabsmænd, der er religiøst troende, og en del af dem hykler blot en tro, fordi deres ansættelse og bevillinger afhænger af, om de anses for troende.

Agnostikere er troende i den forstand, at de ikke vil afvise, at der findes en gud. Ikke-tro findes kun hos ateister, som selve ordet angiver.

Nedrakning af andres tro forekommer mest blandt troende, som jo fordeler sig på mere end 100.000 trosretninger og sekter. Mange ateister forstår udmærket det psykologiske behov hos nogle for at have en tro. Den forståelse har jeg selv, (uanset om Hanskrist håner mig for det, da han ikke selv kan acceptere andres tro) Treram har da f.eks. også accepteret sin kones buddhisme, selv om han er hardcore ateist.

Mange troende ser ned på ateister, og det skaber selvfølgelig en reaktion, så ateister ikke respekterer deres tro. Håner man ateister, må man også finde sig i, at ens egen tro bliver hånet af dem. Det kan næppe være svært at forstå, med mindre man som Hanskrist ikke forstår andre mennesker.

Jeg har ikke selv behov for en religiøs tro. Jeg har det fint med at følge udviklingen af den menneskelige viden, også om psykiske fænomener som eksempelvis følelser og erkendelse. Også på dette område vokser den menneskelige viden hver dag.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Danmark investerer i Ukraines forsvarsin..
27/04/2024 18:30
Selskab overvejer at lukke flyrute melle..
27/04/2024 17:05
Propalæstinensisk protestlejr opløst p..
27/04/2024 16:55
Store mængder kokain fundet i banankass..
27/04/2024 16:14
Nyheder fra Religion.dk