annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16093494
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2421297
Et andet syn 2018458
Åndelig Føde 1687184
Jesu ord 1546338
Galleri
Et historisk fly, man helst vil glemme.
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 289 gæster og 110 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Atter en smædeskrivelse fra Arne.


Du behøver ikke at spille dum, Arne. Det rækker rigeligt med at opføre dig som du plejer.

Dit nye forsøg på ordkløveri viser tydeligt, hvad du ønsker debatten skal handle om. Det er da rart at alle nu kan se, hvilket niveau du befinder dig på.

Men det er da glædeligt, at du ikke (for tredie gang) stikker af fra et for dig ubehageligt spørgsmål. Svaret er jo som forventet ret afslørende.

Du finder det altså mere interessant, hvad tilfældige mennesker uden videnskabelig baggrund mener om en artikel om videnskab, end mine referencer til, hvad forskningen mener om emnet. Det står så i skærende kontrast til, hvad du senere skriver, at
Citat:
Jeg er meget mere interesseret i, hvad det er, der sker i patienten, når placebo-effekten kommer i funktion, og det ved man jo kun meget lidt om (hjernescanninger og endorfinproduktion bl.a.), men selvfølgelig er jeg da også meget interesseret i, hvad der kan igangsætte placebo-effekten,

Det tyder jo på, at du ikke mener, at videnskaben kan give dig svaret, men at det kan nogle læsere af Information måske. Det ser yderligere ud, som om du har den opfattelse, at hvis noget interesserer dig, så er det også af interesse for debattørerne på trosfrihed.dk. Her overvurderer du nok din egen betydning.

Men jeg vil da gerne igen bidrage med nogle videnskabelige fakta. Hverken hjernescanninger eller endorfin produktion antages at trigge en placebo effekt. Det antages at en suggestion trigger effekten, og den kan komme fra en person eller fra noget man læser eller en tilfældig hændelse, som igangsætter en tankeproces, der ender med at påvirke regenerationsevnen. Tilsvarende med nocebo effekten, der, som jeg før har nævnt, i ekstreme tilfælde kan lede til, at personen dør.

Virker det også på hunde, spørger du? Som dyrlæge burde du vide, at dyr kan dø af chok eller kan lægge sig til at dø, uden at der direkte kan påvises en specifik fysisk dødsårsag. Så vi kan med god grund formode, at de samme suggestive processer forekommer i hunde og andre dyr, selv om de ikke ejer menneskets store evne til abstrakt tænkning. Men selv en høne kan hensættes i en hypnoselignende trance.

Placebo forskningen er af nyere dato, og dens virkemåde kan endnu ikke forklares tilfredsstillende, men det problem skal videnskaben nok klare efterhånden. Jeg anser ikke Informations læsere som nogen alvorlig konkurrent i den proces.

Jeg har ikke overblik over udviklingen i samtlige videnskaber, kun i de 20-25 jeg har sat mig ind i, og søger at følge med i. Hvorfor du føler dig berettiget til at håne, at nogle mennesker bruger tid på at tilegne sig aktuel videnskabelig viden, fortæller jo en del om din indstilling til andre. At du nu også pludselig frasiger dig en "kærlighedspåstand", som du i årevis har forfægtet, men aldrig selv har fulgt, fuldender billedet af dig.

Og så venter vi bare på den næste smædeskrivelse fra dig og Thomas - jeres måde at "hæve niveauet på".

griner

Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Arne Thomsen
09/06/2024 18:41
Valg - demokrati - Jesus
af Tikka
09/06/2024 14:14
Hvad sker der i disse dage?
af somo
08/06/2024 08:18
Vigtige præciseringer
af somo
04/06/2024 14:04
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Nyheder fra DR
Mette Frederiksen deltager ikke i valgfe..
09/06/2024 18:35
Undersøger hændelse i Adenbugten
09/06/2024 18:29
Modi taget i ed som Indiens regeringsled..
09/06/2024 17:20
Lars Løkke Rasmussen i bådulykke i Kø..
09/06/2024 16:46
Vogternes Råd i Iran har godkendt seks ..
09/06/2024 15:35
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Halvdelen af vælgerne har været i stem..
09/06/2024 16:41
Valgstedsmåling: AfD giver Scholz EU-va..
09/06/2024 16:41
Prognose gør Frihedspartiet størst ved..
09/06/2024 16:41
Direkte: Danskerne vælger medlemmer af ..
09/06/2024 16:41
Dramatisk redningsaktion vækker håb i ..
09/06/2024 16:41