annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 16065484
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2419346
Et andet syn 2016657
Åndelig Føde 1673512
Jesu ord 1542904
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 64 gæster og 101 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Stædige Arne fortsætter sine mistolkninger.


Endnu engang bekræfter du, Arne,at du ikke kan forstå, hvad du læser. At en personlig kontakt i visse tilfælde kan forstærke en selvsuggestion, er ikke noget nyt. Det er netop det, som shamaner og medicinmænd og religiøse organisationer har tjent penge på i årtusinder, men det er altså ikke årsagen til, at placeboeffekten virker.

Endnu engang vælger du at lade nogle journalisters mening være argument for din mistolkning, og ignorerer højt og flot de tusinder af videnskabelige forsøg, der er gjort omkring placebo.

Hvis du havde gjort dig den ulejlighed at læse Fabrizio Benedetti's forskningsrapporter, ville du konstatere, at han ikke mener, at den personlige kontakt virker som andet end en forstærkning af den forventning og autoritetstro, som patienten i forvejen har, og ikke er årsag til placebo effekten. Men som sædvanligt lader du ikke fakta forstyrre dit verdensbillede.

Hvad gør du, når du bliver syg? Beder du nogle journalister om at helbrede dig, eller går du til lægen? Jeg vil gætte på, at din tillid til journalisters viden om sygdomme pludselig falder brat, uanset hvor megen kærlighed, de viser dig. griner

Placebo effekt er et spørgsmål om selvsuggestion baseret på tro, præcis som nocebo effekt er det. Den kan blive så stærk, at der er eksempler på, at voodoo troende kan dø af en forbandelse, mens ikke-troende blot griner af det og har det udmærket. Det er af samme natur som det selvbedrag, som får dig til at tro, at et stykke bemalet træ udstråler kærlighed.

Det er altså ikke den personlige kontakt med maleren, der forårsager din reaktion, men dit egen fantasi som fører til dit selvbedrag, præcis som jeg fortæller dig, at du kan opnå en placeboeffekt ved at læse en bog.

Fakta er de bedste argumenter i en diskussion, for de er svære at ignorere. Det er fordi, du ignorerer fakta, at du kommer til kort i enhver diskussion om virkeligheden, og det vil du fortsat gøre, uanset dine krumspring og mistolkninger. Men du har jo altid muligheden for at bruge dit yndlingsvåben "harens gevær", og sende en smiley eller erklære, at "det er under din værdighed at diskutere på det plan". griner

Ole Bjørn :o)

Seneste indlæg
Adskille stat og kirke?
af Arne Thomsen
05/06/2024 17:35
Vigtige præciseringer
af somo
04/06/2024 14:04
Spiritualitet
af Arne Thomsen
30/05/2024 16:33
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Nyheder fra DR
Socialdemokrat vil have store bededag ti..
07/06/2024 19:08
Carlos Alcaraz vinder dramatisk French O..
07/06/2024 18:55
Flere patienter smittet med skimmelsvamp..
07/06/2024 17:29
E45 genåbnet efter uheld
07/06/2024 16:55
21-årig idømt fem års fængsel for mi..
07/06/2024 16:36
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Tinderbox melder om udsolgt af partoutbi..
07/06/2024 17:17
Antallet af smittede med skimmelsvamp p..
07/06/2024 17:17
Franskmand risikerer op mod fem års fæ..
07/06/2024 17:17
Dokumentarer samler nationen: Her er fem..
07/06/2024 17:17
Hvad er jeg for et menneske, når jeg st..
07/06/2024 17:17