annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15866372
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2397782
Et andet syn 2002737
Åndelig Føde 1598436
Jesu ord 1533943
Galleri
Der er RAV i æ HAV
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 431 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Kærlighed.


Du er sgu fantastisk, Arne. I hele mit lange liv har jeg ikke truffet nogen dansker med en dokumenteret uddannelse fra en højere læreanstalt, der har en tilnærmelsesvis så ringe sprogforståelse, som du har. Det er utroligt som du kan mistolke en tekst.

Ja, jeg skrev, at artiklen stort set var sober, men også hvad den skæmmedes af. Netop det usobre slår du så ned på, og prøver at pådutte placeboforskningen, at "det dybest set handler om kærlighed".

Du fremhæver Kaptchuk som en førende placeboforsker, men siger Kaptchuk noget om kærlighed? Tværtimod siger han, at placeboeffekten ikke findes i sindet, og kærlighed er som bekendt en sindstilstand. Der ligger ikke mere kærlighed i at give en grøn sukkerpille i stedet for en gul eller rød, som der også er lavet forsøg med, for placebo handler udelukkende om suggestionens påvirkning af menneskers regenerationsevne.

Vi har for ikke længe siden haft en voldsom diskussion på videnskab.dk om akupunktur, hvor en læge på Rigshospitalet med rette var forarget over, at nogle læger efter et kursus i akupunktur på 120 timer groft udnyttede folks tro på dens helbredende virkning, og tog ublu priser for få minutters behandling.

Det fremgår ikke af artiklen, om journalistens "afsindigt dygtige kvindelige akupunktør" er en af disse læger eller blot en af de mange charlataner, der også opererer i branchen efter en kort uddannelse på en af de alternative skoler, som lover "guld og grønne skove" hvis man tager et af deres dyre kurser, men hun har åbenbart fået overbevist journalisten om, at placebo handler om kærlighed. Det fremgår til gengæld ikke af de refererede forskeres udtalelser.

Jo, Arne, der er en væsentlig forskel på journalistens (og din) tro, og på "hvad den samlede forskning i placebo effekt verden over er nået frem til." Du finder ikke kærlighed omtalt i nogen som helst videnskabelig rapport om placeboforsøg, som jeg allerede har gjort dig opmærksom på.

Det er en god idé at sætte sig ind i sagerne inden man udtaler sig. I dit tilfælde vil jeg anbefale at begynde med et kursus i sprogforståelse. Det vil om ikke andet gøre dig bedre til det ordkløveri, som synes at være en af dine foretrukne hobbyer. Det kunne du så udbygge med et kursus i kildekritik. griner

Ole Bjørn :o)


Seneste indlæg
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
13/05/2024 22:44
Vigtige præciseringer
af somo
10/05/2024 22:05
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Hilsner
af Hanskrist
06/05/2024 13:33
Nyheder fra DR
Trods protester: Udskældt lov er ét sk..
13/05/2024 22:10
Bakken Bears bringer sig foran med 2-0 i..
13/05/2024 21:44
En FN-medarbejder er blevet dræbt i ang..
13/05/2024 21:32
Den Grammy-vindende saxofonist David San..
13/05/2024 21:03
GameStop-aktien stiger med mere end 70 p..
13/05/2024 20:25
Nyheder fra Religion.dk