annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15729413
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2386201
Et andet syn 1994536
Åndelig Føde 1533860
Jesu ord 1526471
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
0 registrerede 221 gæster og 72 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Einstein, nøgternt set.


En debattør, der kalder sig Ole Bjørn, ytrer sig i denne tråd om Einstein og om debatkultur.

For nu at tage det sidste først, så er denne jo allerede fastlagt af webmaster:
Citat:
Bølgerne kan gå højt i en god debat, men grænsen for hvornår et debatindlæg er gået over stregen, kan være meget individuel. Vi opfordrer derfor debattørerne til at holde debatten på et sagligt plan. I det følgende kan du læse nogle retningslinjer, som skal overholdes. Mener du, et indlæg bryder med disse retningslinjer, kan du gøre administrator opmærksom på det via e-mail til webmaster@trosfrihed.dk
1. I debatten kan man selv vælge om man vil optræde som registreret eller anonym. Uanset hvordan man vælger at optræde, er man selv ansvarlig for, hvad man skriver.
2. Indsendte indlæg må ikke indeholde racistiske, æreskrænkende eller blasfemiske udsagn. Indlæggene må heller ikke indeholde tekster eller billeder, der er ophavsretsligt beskyttet (kortere citater er dog tilladt). I det hele taget må der ikke i indlæggene være noget, der er strafbart i forhold til den danske lovgivning. Ansvaret for evt. lovbrud påhviler alene skribenten.
3. Debatredaktionen har ret til at slette eller redigere indlæg, eller dele af indlæg der er i modstrid med disse retningslinjer, eller som af andre grunde vurderes til at være upassende i forhold til god takt og tone.
4. Debatredaktionen har til enhver tid ret til at forhindre en bruger adgang til debatten enten ved at slette personens bruger-id eller ved at formene brugerens adgang til tjenesten.
5. Debatredaktionen har til enhver tid ret til at lukke en debat eller flytte en debattråd grundet redaktionelle hensyn.

Udover disse krav anbefaler vi også brugerne:
6. at holde debatten på dansk.
7. Ikke at indsende det samme indlæg mere end en gang.
8. Kun at indsende indlæg til det i tilfældet relevante forum.
9. Kun at oprette én brugerprofil.
10. Ikke at anvende portalen til spam og chikane.
Brud på disse krav og anbefalinger kan i visse tilfælde medføre redaktionelle indgreb jf. punkt 3-5

Med venlig hilsen
Webmaster

Her tilføjede Ole så - for egen regning - i sit startindlæg:
Citat:
Debatkultur handler også om at lytte til andres synspunkter, og argumentere sagligt for sine egne.
Det er jo en påstand, som Ole ikke uden videre kan presse ned over hovedet på Trosfriheds debattører, men naturligvis noget han godt selv kan følge (hvis han ellers kan finde ud af det) blinker

Hvad angår at lytte til andres synspunkter er jeg jo enig, men hvad angår kravet om at skulle argumentere sagligt for egne synspunkter, der er det min holdning, at dette krav må afvises - forstået på den måde, at jeg finder det forkert og ensidigt at kræve det.

For mig ligner dette typisk rationalisme forstået, som man bl.a. kan læse i Wikipedia:
Citat:
Videnskabelig rationalisme dikterer at tro eller mening bør bygges på erfaringer, fornuftsovervejelser eller begge dele. Irrationelle og absurde trosartikler og ubegrundede holdninger udelukkes derfor (som de eneste). Oplysningstidens forfattere og tænkere promoverede især denne form for rationalisme overfor overtro, kulturelle fordomme og traditionalistisk tyranni. Den videnskabelig rationalisme står i modsætning til irrationalismen.

Einstein var jo tydeligvis ikke rationalist (men selvfølgelig rationel) og han udelukkede jo tydeligvis ikke alt andet end fornuft:
Citat:
We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.

Nu skriver Ole så:
Citat:
Hvad Einstein troede eller ikke troede kan egentlig være ret ligegyldigt for debatten her.
Og jeg spekulerer da på, hvor Oles "saglige argumenter" herfor pludselig er forsvundet hen blinker
Ikke mindst eftersom Ole nylig skrev som kommentar til:
Citat:
The fairest thing we can experience is the mysterious. It is the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science. He who knows it not and can no longer wonder, no longer feel amazement, is as good as dead, a snuffed-out candle. It was the experience of mystery even if mixed with fear - that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.

Citat:
- det nævnte citat udtrykker præcis min egen indstilling.

Og når Ole så afslutningsvis når frem til konklusionen:
Citat:
Derfor er der langt mellem guldkornene på trosfrihed.dk og de bliver ikke leveret af debattens religiøse og infantilt selvforherligende deltagere.
Så står det vist klart for enhver, vil jeg mene, i hvilken grad Ole sætter sin højt besungne saglighed i højsædet smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Anonym
29/04/2024 20:27
Det bedste ved kristendommen
af Anonym
29/04/2024 20:16
Vigtige præciseringer
af somo
28/04/2024 15:42
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Nyheder fra DR
Morten Frendrup scorede, da Genoa sikred..
29/04/2024 23:49
Houthierne: Vi har angrebet to amerikans..
29/04/2024 23:46
Politiet anholder pro-palæstinensiske d..
29/04/2024 22:53
Flere politibetjente skudt i USA
29/04/2024 21:43
Gérard Depardieu skal for retten til ok..
29/04/2024 21:25
Nyheder fra Religion.dk