annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
0 registrerede 57 gæster og 283 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Naturvidenskaben - hvad kan den?

Hej Anonym.

Dette er et svar på dit venlige indlæg af 17/07/2011 17:36.
Det har været undervejs ret længe - forsinket af en dialog med to særdeles rationalistisk anlagte debattører, som har været mig en god hjælp til at afklare mine egne tanker og idéer.

Mit håb var at nå frem til en fælles forståelse af naturvidenskabens nuværende og forventelige maksimale rækkevidde.
Forståelsen - i store træk - synes jeg godt, jeg har opnået, men en holdning fælles med de to debattører synes ikke mulig.

Jeg synes ellers nok, at naturvidenskaben som helhed har virkelig meget at være stolt af, men at den derudover skulle have ret til "enevælde", sådan at man end ikke må tænke udenfor de rationelle baner på de områder, hvor naturvidenskaben i hvert fald indtil nu intet har formået, det synes jeg er absurd blinker

Jeg er så endda blevet mistænkt for at ville tilsidesætte naturvidenskaben, dér hvor den fungerer, for at være tilhænger af religiøse dogmer o.l., men jeg mener nok, jeg selv kan være sandhedsvidne på, at dette selvfølgelig ikke er tilfældet.

Så spørgsmål som:
- Hvordan det kan være, at verden ER?
- Hvad er verdens sande væren?
- Hvad skal være meningen med mit liv?
dem skal man åbenbart ikke driste sig til at stille blinker

Nu gør jeg det så alligevel - ikke for at træde på nogles åbenbart ømme tæer, men fordi jeg oplever det som vigtigt for mig og mit liv.

Det er jo klart, at når man er udenfor naturvidenskabens område, så er man på usikker grund.
Det kan man brokke sig over - men det bli'r det jo ikke bedre af blinker
Så det er intuitioner, anelser, fornemmelser og følelser, man må klare sig med.

Her er jeg glad for de inspirationer, som Siddharta Gautama (Buddha), Jesus, Mohammed og mange andre vise mennesker har givet videre.
Dogmerne kan jeg ikke rigtig bruge til noget, men deres tanker og idéer om os mennesker og verden (som vi jo er en del af) synes jeg er berigende.

Så jeg er et uvidende fjols af en agnostiker, der er lykkelig for, at jeg eksisterer i en værende verden (måske er også dét en illusion - men så pyt da) smiler

Tak for dine gode ønsker!

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Grækenland vil deportere ni europæere ..
20/05/2024 15:17
Kondolencerne vælter ind efter Ebrahim ..
20/05/2024 14:24
Københavns Kommune ændrer praksis om p..
20/05/2024 12:33
Anmeldelser om vold, stoffer og vold mod..
20/05/2024 11:59
Startskuddet er lydt til udsolgt Royal R..
20/05/2024 11:07
Nyheder fra Religion.dk