2
registrerede somo, Arne Thomsen
467
gæster og
51
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Hanskrist
Emne: Re: HØJERE END ET HØJERE VÆSEN
|
ja lad os få Gud skubbet ud i ren ånd, så vi ikke kommer i forlegenhed, så Gud ikke kommer os ved, vedkommer os alt for meget, lad os gøre som grækerne, gud som tidløs ophøjet ånd, Gud der ikke formår at træde ind i tiden og give os sin tid, tage sig tid med os i Kristus, ja lad os fjerne Gud Søn aspektet, for det er sgu for pinligt og grinagtigt,
ingen gider dette, kun de kristne, derfor kristendommen,
men hvad Arne og Thomas er jo ej heller så vel bevandret i den kristne tro
sjovt at se Arne så meget afstand han konstant skaber til treenighedslæren, som jo er den ortodokse østkirkes kronjuvel og dem der om noget har bevaret og værnet om den trinitariske Guds virkelighed.
det ene øjeblik sættes Gud i forbindelse med det der er og skubbes ud i naturen, men nu skal Gud så pludselig være noget så sublimt,,
hvad med den kristne tro, kunne jeg fristes til at spørge
hvorfor alle disse udflugter, hvorfor denne forlegenhed ved den kristne tro, ja Paulus har jo fortalt derom at det var tilfældet, så vi kender jo godt denne tåbelighed og forlegenhed ved den kristne tro
lidt teologisk børnelærdom:
Regin Prenter skriver i "Skabelse og Genløsning" (2. udgave 1955) i paraggraf 25, Theologi og Kristologi, side 323:
Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” Ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår.Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud…
inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: "Ordet blev kød! Gud blev menneske!" inkarnationstanken udtrykker en BEGIVENHED (min tilføjelse: Barth pointerer ligeledes gang på gang Guds ord som begivenhed). Og denne begivenhed er den historiske jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forskellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, det vil sige som begivenhed. Det er dette, inkarnationstanken udtrykker.
du er fandeme også så klog HansKrist
ja jeg er så klog at jeg ikke behøver skrive jeg har en kandidatuddannelse (hvilket jeg ej heller har), men visse andre er sgu så dumme at høre på at de i tide og utide må nævne de har en kandidatuddannelse og er stormester i skak, dette vidner dog om en vis intelligens hos vedkommende, at han har indset at det han skriver ikke giver anledning til at tro han har en kandidatuddanelse eller at han formår at flytte rundt på brikkerne. ha ha hvor er han nem at gennemskue, jeg elsker at drille ham, hans tanker er ikke min kop te, som person, vil jeg ikke ta stilling, til hverken ham eller andre
mvh HansKrist.
for mennesker med høj IQ og teologisk tæft, feinsmecker og udsøgte avancerede tænkende mennesker er her en godbid:
The becoming of a child of God is the repetition of what takes place within the Trinity. God has given birth to the Son in an eternal generation. Parallel to this stands the generation of man as a child of God through the Father. The generation of man as the child of God is the birth of the human person. Christian revelation, which can only be absorbed existentially in a process whereby the mystery of divine generation is experienced internally, requires a completely different and new self-consciousness of man. Whoever wants to comprehend Christ has to have had first of all the experience og the revelation og his own "I" in his soul. Whitout this "gnostic selfconsciousness" ... we still remain "under the law", in the insubstantialness of pre-Christian monotheism.
"Therefor the revelation of personality belongs to the knowledge of the Trinity. Personality rests on the fact that an I stands over against a Thou. This is the meaning of the Trinity, in which within the Godhead itself an I encouters a Thou; which is why the Son så often turns to the Father".
In conclusion, then, for George Koepgen "the Gospels imply a totally new anthropology, a new doctrine of the essence of man. The Trinity shows the "I" in the Godhead; parallel to this "I" is the personal I within man. George Nicolaus der gennemgå George Koepgen i bogen: "C. G. Jung and Nikolai Berdyaev, individuation and the person.
Christianity is the religion of the divine Trinity and God-humanity. It pre-supposes faith in man as well as in God, for humanity is a part of God-humanity. An “inhuman” God could not be the God of Christianity. Christianity is essentially anthropological and anthropocentric and exalts man to an unprecedented height of sublimity The second Face of Divinity is manifested as the human face, and by this very fact man finds himself at the centre of being; in him the meaning and the goal of creation is revealed. Berdyaev.
Through Christ we have our part in the Second Hypostasis, in the divine mystery which transpires within the inmost depths of the Holy Trinity. The spiritual man enjoys freedom because he belongs to the generation of the Son. In Him is revealed the source of human freedom which comes from Christ.
In Christ the God-Man there is a revelation not only of God but also of His other-self, that is to say, of man; for the Second Hypostasis of the Holy Trinity is Man in the absolute sense, and His revelation means the appearance of a new spiritual and eternal man.
No resolution of the relations between God and man is possible apart from the Third Person, that is, apart from the Spirit Who is Love realized. Berdyaev citater.
Er der nogle der ønsker dette på mere almindelig dansk, kan de bare tage at læse mine indlæg gennem mange år, fra a - z, jeg har aldrigt talt om andet.
Med garanti, det menneske der læste ovenfor citater for feinsmecker igennem, på en ordentlig måde, han/hun vil aldrig nogensinde mere blive den samme som han/hun var før læsningen, men ingen tør læse hvad der står og hvilke gennemgribende konsekvenser det har ind i ens liv og død, men ikke mindst for ens kreativitet og virkelyst til gavn for næsten.
|
|
|
|