annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15705811
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2383757
Et andet syn 1992990
Åndelig Føde 1529753
Jesu ord 1524685
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 470 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: "SKABT UD AF INTET"

Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Nu ser jeg det at tro på en gud, som noget af det mest latterlige og sørgelige i denne verden, så vil jeg hellere tro på videnskaben, den har trods alt givet mennesket bedre liv igennem tiderne -
Mit svar: Jo, jeg kan være enig med dig i at primitive gudsforestillinger kan forekomme latterlige, men er det ikke mindst lige så latterligt at tro på en videnskab, der hævder, at intet blev til noget: Dette univers?

Det synes jeg, det er, og jeg tror ikke på nogen af delene - hverken guder eller videnskab - på dette punkt - selv om du - med urette - søger at pådutte mig en gudstro (Det er så dit problem - ikke mit cool ).

Du søger så at fjerne fokus fra universets ufattelige væren for i stedet at fokusere på videnskabens teknologiske frembringelser: Redskaber, evnen til at gøre ild, evnen til at pløje. harve, høste og så (voldtægten mod den oprindelige natur), våben (fra stenøkser til atombomber) til at dræbe dyr og mennesker med, udnyttelse af ilden til moderne bekvemmeligheder - og til atmosfærens forurening o.m.m.m., som har muliggjort, at antallet af mennesker på denne klode nu er oppe over 7 milliarder, og inden ret længe vil vokse til 10.

Er det den rette videnskabelige vej at gå i dette - set med videnskabens øjne hokuspokus-univers?

For mig ser det ud som om, en skolelærer i din barndom, der har villet påtvinge dig en gud, har blindet dig i raseri.

Det er da rigtigt at religiøs tro har givet - og stadig giver - mange, mange mennesker en idé om meningen med deres liv og en idé om verdens væren - samtidig med at "bagsiden af medaljen" er afskyelig og rædselsfuld, vil jeg mene.

Men videnskabens "velsignelser" har vel, ligeså vurderet, nok givet os mange bekvemmeligheder, men ingen idé om meningen med livet eller universets opståen - og så sandelig heller ingen moral.
Til gengæld er videnskabens negative konsekvenser da mindst lige så rædselsvækkende, som det religiøse misbrug, vil jeg påstå.

Det er derfor, jeg forkaster såvel videnskab som religioner som vejledere for mit liv.
Men videnskaben har da givet mig mange goder, som jeg er taknemmelig for, og religionerne har da givet mig mange inspirationer, som jeg er mindst lige så taknemmelig for.

Og jeg vil da ikke undvære hverken det ene eller det andet, men hvad jeg vil vælge som det helt grundlæggende i mit liv, det har jeg nu i sinde selv at bestemme - men også gerne at diskutere med andre - og er det ikke dét, vi har Trosfrihed.dk til? smiler

M.v.h. Arne.
Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
27/04/2024 18:12
Tanker - idéer - visioner.
af Anonym
27/04/2024 10:20
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
27/04/2024 09:52
Vigtige præciseringer
af somo
27/04/2024 08:22
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Knivstikkeri i Nordvest: 27-årig mand r..
27/04/2024 21:37
Harvey Weinstein indlagt fra fængslet
27/04/2024 21:27
FN's Sikkerhedsråd frygter snarligt ang..
27/04/2024 21:10
Britney Spears indgår forlig med sin fa..
27/04/2024 20:46
Ruslands industriproduktion stagnerer
27/04/2024 19:32
Nyheder fra Religion.dk